'La Isla Bonita' of Volkskrant op de proef (2)

20 februari 2020 - Todoque, Spanje

Hoofdstad Santa Cruz de la Palma, aan de oostkust gelegen, telt 18.000 inwoners. Los Llanos de Aridane met ongeveer 20.000 inwoners ligt aan westelijke zijde. Deze agglomeratie is met de auto door een korte en lange tunnel dwars door de Cumbre Nueva bereikbaar. Het hoogste punt is Roque de los Muchachos op 2.423 meter boven zeeniveau, hoog boven de zogenaamde ‘zee van wolken’ uittorenend. Hier bevindt zich het Observatorium in een zuivere atmosfeer, zonder turbulenties. Daardoor is deze sterrenwacht een van de beste plekken ter wereld voor de ontdekking van de hemel. Ons onderkomen bevond zich even buiten Los Llanos - ‘La Plantación’ in La Laguna -, op ongeveer veertig kilometer kronkelend asfalt van het vliegveld verwijderd. Met een lengte van 42 en een breedte van 24 kilometer bedraagt de oppervlakte van La Palma 729 vierkante kilometer, ruim vier keer zo veel als die van Texel. Het zal dan ook niet lukken om het hele eiland in één dag per auto te ronden. Is dit wel zo, komt het vast en zeker in de krant!

Wachten, veiligheidschecks, inchecken, boarden, die bezigheden kosten ongeveer net zo veel tijd als de gehele vlucht naar La Palma. Denk niet dat je een actuele krant krijgt overhandigd bij het instappen. Niks krijg je meer mee. Als je iets wilt, moet je ervoor betalen, meer en meer, van drankje en hapje tot rugzakje en handbagage. Dan toch liever de krant voor één eurootje per week? Ik twijfel, mompel dank je wel, muchas gracias. Doe toch liever eigen ontdekkingen.

La Palma verkeert in de 18-e eeuw nog in verpauperde staat. Tegenslag in wijnhandel is de oorzaak, een groot deel van de bevolking emigreert naar andere landen. De meesten trekken naar Zuid-Amerika. Herstel en groei van economie en cultuur op het eiland markeren de 19-e eeuw. Voetsporen van verschillende culturen zijn zichtbaar in religieuze en burgerlijke architectuur. Villa’s met binnenplaatsen en houten balkonnen, kerken met waardevolle altaren, verzonken Moorse daken en beuken gescheiden door bogen.

Als wij er zijn, 21-e eeuw, 2020 net begonnen, biedt het eiland midden in de Atlantische oceaan een scala aan mogelijkheden. Hier is het hele jaar door alles mogelijk, van wandelen, fietsen en duiken tot bootexcursies, paragliding en nog veel meer. Ondanks het grote aantal onverharde bospaden, niet alleen geschikt om te mountainbiken, ook om wandelend van de Canarische pijnbossen, laurierbossen, vulkanen en kusten te genieten, houden wij ons heel rustig. Een van de dingen die we doen, is het verkennen van het fascinerende binnenste van de aarde. Wat in ons vorige bezoek nog niet mogelijk was, doen we nu. We stappen de vulkaangrot Cueva de las Palomas in Todoque binnen, ontstaan tijdens de eruptie van de San Juan in 1949. Een vriendelijke vrouwelijke gids verschaft ons uitleg over vulkaangangen en grillige formaties van stalagmietjes en stalactietjes. Anders dan in drupsteengrotten vormen de uitstulpinkjes hier slechts speldenprikken op bodem en aan plafonds. De lava drupt en druipt immers niet als water. Nieuws dat wat mij betreft in de krant mag …

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    20 februari 2020
    Los Llanos de Aridane, waarvan de rijke bewoners hun centjes hebben verdiend in de bananenteelt, wekt de jaloezie op van het armere Santa Cruz. Las ik ergens. Iets als Wassenaar vergeleken met bv Meppel, zij het zonder bananenwoekerwinsten? Zou de Volkskrant dat weten?