Langs Panorama Route naar Mauritius

9 januari 2020 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Het jaar ‘twintig-twintig’ is nog maar net begonnen, of wij gaan ook op herhaling. Om te wandelen bezochten we La Palma, een van de Canarische eilanden, al eens eerder. Dat gaan we nog eens doen. Bovendien gaan we in 2020 opnieuw naar Zuid-Afrika, voor een rondreis met huurauto. Ditmaal niet de ‘Garden Route’, maar de kronkelende ‘Panorama Route’, een van de mooiste van Zuid-Afrika. In wildreservaat ‘Welgevonden’ gaan we tijdens indrukwekkende gamedrives naar de Big Five op zoek. Om dit avontuur ontspannend te besluiten, vliegen we naar tropisch eiland Mauritius. Hier zijn we tussen wuivende palmbomen, witte zandstranden en azuurblauwe zee nog niet geweest.

Vanaf Schiphol vliegen we naar Johannesburg, waar we in de avond arriveren. Ons hotel voor de eerste nacht ligt vlakbij. De volgende ochtend halen we onze huurauto op. Daarmee laten we de bewoonde wereld achter in een rit van 375 kilometer naar een kleinschalig natuurreservaat nabij Ohrigstad. Hier kunnen we vanaf de lodge-veranda over het reservaat uitkijken, met aan de horizon een kudde buffels of neushoorns. In een gamedrive vertelt een gids alles over wild- en vogelsoorten die we tegenkomen.

In het weelderige noorden van Zuid-Afrika voert ruige natuur de boventoon. Beroemde bezienswaardigheden langs de Panorama Route zijn rotsformaties van de Drie Rondavels, uitzichtpunt God’s Window en de slaggaten van Bourke’s Luck Potholes. Van Ohrigstad naar Tzaneen vergt ongeveer 150 killometer. In noordelijke richting komen we door een omgeving, gekenmerkt door rollende groene heuvels, thee- en citrusplantages en de spectaculaire Magoebaskloof. Door deze kloof kronkelt een wandelpad naar een aftakking van de Politsi-rivier, die bij de Debegeni-waterval met luid gedonder naar beneden stort.

Van Tzaneen is het ongeveer 350 kilometer naar privéwildreservaat ‘Welgevonden’. Hier genieten we van een Sundowner: ijskoud drankje - zon achter horizon - brullende leeuwen in de verte.

Safari’s in de weelderige Waterberg-regio worden geroemd om de grote variatie wild- en vogelsoorten. We parkeren de huurauto bij de toegangspoort en worden per open 4WD naar onze lodge gebracht. Onderweg de kans om het eerste wild te spotten. Na voortreffelijke lunch maken we kennis met onze gids, die ons de komende dagen in de zoektocht naar zebra’s, buffels, leeuwen, luipaarden, neushoorns en olifanten begeleidt. Bij donker begint de speurtocht naar nachtdieren. Tot besluit volgt het avondmaal.

Bij het krieken van de dag staat de volgende gamedrive - uit een totaal van zes - op het programma. Waar wij in de 4WD nog doezelen, ontwaakt de bush ook langzaam. Kwetterende vogels vliegen uit, zebra’s beginnen voorzichtig te grazen. Dit is het tijdstip om leeuwen met een prooi te ontdekken. Onvergetelijk!

Van ‘Welgevonden’ rijden we met onze huurauto zo’n 250 kilometer naar Pretoria, ook wel ‘Jacaranda-stad’ genoemd. Hier geven meer dan tachtigduizend Jacaranda-bomen vooral in de lente een paarse gloed aan de stad. We bezoeken ongetwijfeld het Kruger Huis, Voortrekker Monument en de Union Buildings.

De luchthaven van Johannesburg ligt op ongeveer 50 kilometer van Pretoria. We leveren de huurauto in en vliegen tot besluit van deze reis naar Mauritius.