Lekker lachen met lange-afstandslopers

20 januari 2018 - Egmond Aan Zee, Nederland

Op de tweede zondag van januari 2018 is in Egmond de Halve Marathon. De 46-ste editie roept een record aantal deelnemers naar de start. De massale meute van 18.200 hardlopers weerhoudt mij om te gaan kijken. Ik meng mij liever niet in menigten die me meestal mistroostig maken. De periode waarin ik mezelf pijnigde - drie keer -, ligt ettelijke edities achter mij. In de toekomende tijd wacht me op het fietszadel door fijn zand nog voldoende strijd, stress en spierspanning.

Laat de vorige alinea indalen en ontdek dat de tekst aardig wat alliteraties bevat. Dat vergt oeverloze oefening, zoals dat ook van lange-afstandslopers wordt gevraagd. Hersengymnastiek en hardlopen, beide een Erlebnis vol endorfine, door de hypofyse aangemaakt. De productie leidt tot een goed gevoel, resulterend in een ‘runners high’.

Bij andere stunts speelt dit ook. Gewoon goed lachen bijvoorbeeld en de hersenen geven gas. Paar minuten de mondhoeken optrekken en het maakt meerdere mensen vrolijk. Paar dagen luidruchtig lachen forceert frisse, fruitige fitheid. Activeer lijf en leden, allitereer er lustig op los!

Genoemde zondag in Egmond steelt Keniaan Kiptoo (21 kilometer in 1 uur 2 minuten 36 seconden) lachend zijn one-man-show. Hij klopt kansloze Leonard Langat, die als tweede eindigt (1 uur 4 minuten 15 seconden). Zij lopen hard, ik allitereer van alles wat. Dat heb ik al eens in de titel van een boekwerkje van mijn hand gedaan. ‘MoeilijkeMan vs. MeijerMans’, over onmin met de plaatselijke overheid door belachelijk wanbeleid van burgemeester en wethouder, in mijn ogen waardeloze bestuurders.

KK, LL, MM. In vliegensvlugge visie op Egmonds uitslagen vallen mij - bij wedstrijd en recreanten - vele met voornamen allitererende achternamen op. Bovendien vind ik het bijzonder dat veel mensen - mannen én vrouwen - beginletter M met zich mee dragen. Ik kan niet nalaten deze serie speciaal op te sommen. Ziezo:

Menno Munster - Mo Mohammadi - Mohamad Maso - Marjolein Menheere - Maxime Mageren - Marianne Mettler - Marijn Meer - Marnick van der Meulen - Michael Maijen-Smits - Marten Mosch - Maarten Mannee - Mario Meijer - Matthijs Munnik - Marc Meertens - Martijn Manson - Mathieu van der Meer - Mark Min - Maarten Mertens - Menno van Meurs - Michiel Munneke - Maarten Moen - Marnix Mulder - Mark Melman - Michiel Meeuwissen - Mark Meijer - Martijn Meijs - Margreet van Marle - Mark Maters - Mark Meinema - Merel van der Mast - Marc van Meurs - Marinho Marcelle - Marc van Mierlo - Marloes Mertens - Marcel Meijer - Marken Montezinos Mul - Matthijs Misset - Maarten van Mook - Marieke van Mil - Marjan Munnik - Marianne Michels - Martijn Molzer - Micha Midavaine - Mitchell Matthijssen - Mariska Middelkoop - Mazen Mroue - Mirjam de la Motte - Matias Monteagudo di Domenico - Martijn Moen - Michiel Meijer - Martijn Mulders - Mats Marcker - Maarten Maiburg - Mariska Meijer - Marcel Molenaar - Michiel Melchior - Maartje Meijs - Mieke van Meer - Marleen Moree - Maaike van den Maagdenberg - Magdalena Martens-Domansk - Marcel Mooij - Maartje Ma - Michel Maas - Maureen van Meegdenburg - Michiel van Megen - Mirjam Melai - Mitchel Macke - Michelle Meijer - Marion Meerwaldt - Marja de Maar - Margriet Meijer - Marjan Meijlink - Martijn van der Meer - Michaëla Muller

Zo zo, zitten daar zonderlinge tussen of niet?

Ze zijn er trouwens ook van A tot Z. Daarover een vervolgserie.

1. Marijke:
    20 januari 2018
    Hebben wij me even een tintelende---nee, geen tenenkrommende---taal, waarmee jij toverachtig sprankelend weet om te springen. Hoop dat de lopers lang lachten na de race van akelig afzien.
    Massaal die M-en, mooie maximale meesterproef uit PS' meesterbrein? Of noodwendig namenboekraadpleging?
  2. 20 januari 2018
    Ik was daar ook en vond de later binnen komenden nog het meest indrukwekkend. Dan sta je niet meer in de massa.