Van Limmen door Heiloo-er bos naar Alkmaar

8 oktober 2014 - Heiloo, Nederland

Op wat wij dachten dat zomaar een woensdag in oktober was, stapten Erna en ik op de fiets voor een tochtje naar Alkmaar. Vanuit Limmen is het altijd heerlijk natuurlijk fietsen over de Westerweg, die zowel Limmen als Heiloo en Alkmaar met elkaar verbindt. Het aantrekkelijke vinden wij dat je in Heiloo dwars door een prachtig stukje natuur rijdt. Links en rechts van het fietspad ligt het bomenrijk van het Heilooër bos, dat je tot de grens met Alkmaar begeleidt.

Dat Heiloo-er Bos ligt op een strandwal met aan weerszijden weilanden, die in de strandvlakten liggen. De strandwal is ongeveer vierduizend jaar geleden gevormd. Limmen, Heiloo en  Alkmaar zijn in eerste instantie op deze strandwal ontstaan. Een oudere strandwal, ongeveer vijfduizend jaar geleden ontstaan, loopt waar nu Akersloot en Sint Pancras liggen. Een jongere strandwal van ongeveer duizend jaar oud ligt waar nu de duinen zijn.

In 1573 werd bij het beleg van Alkmaar vrijwel het hele bos gekapt, daarna werd het gebied voor landbouw gebruikt. Toen rond 1700 hofstede Nijenburg werd gesticht, legde men tevens statige bomenlanen aan, met daartussen hakhoutpercelen. Sinds die tijden diende het bos als jacht- en wandelgebied - openbaar toegankelijk -, maar ook voor houtproductie, vooral eikenhakhout.

In de jaren ’60 van de twintigste eeuw werd het bos opnieuw bedreigd, ditmaal door plannen om een grote aftakking van snelweg A9 dwars door het bos te laten lopen. Vanuit Heiloo is uitgebreid actie gevoerd om dit tegen te houden, uiteindelijk met succes. Eind jaren ’70 van diezelfde eeuw doemde weer een bedreiging op, in de vorm van de beoogde aanleg van een gasleiding, waarvoor een strook dwars door het bos zou moeten worden gekapt. Daar is toen door bewoners ook actie tegen gevoerd. Uiteindelijk bleek die leiding, zonder schade aan het bos, te kunnen worden aangelegd.

N.B.: Elke derde zondag van de maand start om 10.00 uur vanaf de ‘Kattenberg’ aan de Kennemerstraatweg een natuurwandeling onder leiding van een IVN-natuurgids. De Kattenberg ligt schuin tegenover Landhuis Nijenburg aan de westzijde van de straatweg.

1. Marijke:
    8 oktober 2014
    Dat herftstige Heilooerbos vol padde[n?]stoelen is al jaren ons geliefde wandeloord. Nu met een geschiedenisdimensie erbij wordt het nog plezieriger stiefelen daar...