Lokroep van de ‘Smaragden Gordel’ (deel 1)

7 juli 2017 - Djakarta, Indonesië

Het is nog niet zo ver, hoewel de prikkel om onze voorgenomen reis te betalen zojuist is binnengekomen. Eerst de volledige rekening voldoen, dan volgt reisinformatie vanzelf, voorzien van reispapieren. Kort na mijn Franse tour de force wakker geschud besef ik dat een nieuw avontuur lonkt. Niet eenzaam op de fiets, maar dit keer met z’n tweetjes. Samen in vliegtuig, auto, trein. Een stuk gezelliger. Misschien zelfs in een becak, naast elkaar op het zitbankje voorop.

Elk voordeel heb z’n nadeel ten slotte, of bedoel ik het andersom?

Indonesië - Gordel van Smaragd - is wereldberoemd om zijn rijke en uitbundige natuur. Donkere, eeuwig druipende regenwouden, droge savannes, schitterende koraalriffen, eeuwige sneeuwvelden. Wat zullen we allemaal tegenkomen? De rijkdom aan diersoorten overtreft zelfs die van Afrika. Of we die allemaal willen tegenkomen?

Elk voordeel, nietwaar …

Te midden van de ongeëvenaarde natuurlijke rijkdommen van Indonesië leven al heel lang mensen in bijna volmaakte harmonie met de natuur. Door overbevolking en eeuwige honger naar voedsel, land, hout, eigenlijk naar alles wat de natuur oplevert, is dat veranderd. Ook in Indonesië bedreigt de mens de nog steeds zo rijke en verscheiden natuur. Wij gaan voor het eerst van ons leven een kijkje nemen in die kleurrijke gordel. Uitermate verheugend, spannend vooruitzicht.

De Indonesische archipel is een fascinerende gordel van duizenden eilanden. Wij bezoeken er drie - Java, Bali, Lombok - en slaan twee van de grootste ter wereld - Kalimantan en Nieuw Guinea - dus over. Je kunt niet alles beleven, je moet keuzes maken, luidt ons adagium. De Grote Soenda-eilanden - Kalimantan, Sumatra, Java en Bali - bezitten een typisch Oriëntaalse fauna en worden dan ook tot de Oriëntaalse regio gerekend.

Zoals gezegd, meer dan dertienduizend groene eilanden slingeren zich over een afstand van bijna zesduizend kilometer in een blauwe, tropische zee rond de evenaar. In totaal leeft er een verscheidenheid van meer dan zestienhonderd vogelsoorten en vijfhonderd zoogdiersoorten. Kolossale orang-oetans, prachtige neushoorns, komodo-varanen, majestueuze tijgers, reuzenslangen en een enorme weelde aan uitbundig gekleurde hoenders, papegaaien en andere exotische vogels.

Voor avonturiers uit Europa is de aantrekkingskracht van deze magische Oosterse eilanden altijd onweerstaanbaar geweest. De eerste van dit gezelschap die Indonesië bezoekt, is Marco Polo. In 1292 doet hij op een terugreis van China naar Venetië Sumatra aan. In zijn reisbeschrijvingen doet hij verslag over een neushoorn, die waarschijnlijk als inspiratiebron voor zijn fantasieën over de eenhoorn fungeert.

In de 15e en 16e eeuw trekken Europeanen steeds vaker naar ‘de Oost’. Zij worden gelokt door fabelachtige winsten die de handel in exotische specerijen opbrengt in het Europa van de late middeleeuwen, waar deze specerijen nodig zijn voor het verduurzamen van voedsel. Aan het einde van de 15e eeuw is zelfs sprake van een ware golf aan ontdekkingsreizen, die alle tot doel hebben de beroemde specerijeneilanden te vinden. Verhalen van Arabische kooplieden, die de kruiderijen over land naar Europa brengen, zijn voedingsbodem voor deze historische kennis.

Wij hebben geen ander doel dan hooguit de gekruide specerijen tijdens onze maaltijden te gebruiken, zij het met mate.

Elk voordeel, nietwaar …

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    7 juli 2017
    Nou nou, je schetst wel een puur idealistisch beeld van de Gordel van Smaragd, hoewel jullie beslist van alles zullen tegenkomen wat een groot whowgevoel geeft. Alleen al de dessa's zien...
    De mensen zijn dusdanig lief dat ze je nooit nee verkopen, op alles wordt ja gezegd, ook als zij heg noch steg weten, jij hen die heg en steg vraagt, zij ja zeggen en je de volkomen verkeerde kant uitsturen. Want niet kunnen helpen...nee, dat hoort niet.
    Het Indonesisch eten is trouwens verrukkelijk en je weet dat men de f niet kan zeggen? Koppie is koffie, pabriek fabriek en pully pilled is een tank vol benzine of diesel (fullfilled)
    Heerlijk land voor de toerist...
  2. Reggy:
    7 juli 2017
    Ben zeer benieuwd naar jullie reiservaringen in mijn geboorteland. Zoals gezegd: de mensen zijn vrijwel overal zeer benaderbaar , zeker als je ze tegemoet treedt en zegt: " apa kabar ?" (hoe gaat het ermee?) Vaak antwoorden ze dan: "bak baik" (" goed!") Dat is vaak de opening tot een handen, voeten, gebarengesprek, waarbij je soms ook, als het meezit, in het "ingris" (engels) kan converseren.