Muziek in Mindelo, strand in Santa Maria

5 oktober 2016 - Santa Maria, Kaapverdië

Op de zesde dag van onze trip door Kaapverdië keren we terug van Santo Antão naar São Vicente. Opnieuw op dit eiland beland, mag een avondje uit eten met muzikale aankleding niet ontbreken. In een typisch lokaal restaurant wordt zo’n uitje heerlijk smullen. Daarnaast hebben we nog een hele dag om São Vicente te ontdekken. In ons korte verblijf op dit ruige, droge eiland maken we een rit naar de Monte Verde (750 meter hoog) om bij helder weer prachtig uitzicht te hebben. Het strand bij Baia das Gatas, dorpje bij een beschutte dubbele baai, schijnt heel fraai te zijn, met helder water. We wandelen vast een rondje over de vismarkt, voor mij altijd magisch en magnetisch. Verse vis, schaal- en schelpdieren in allerlei kleuren en maten, ik lust er wat van!

Dag acht brengt ons vliegensvlug door de lucht naar Santa Maria op eiland Sal. Daar brengen we wat dagen door in Melia Tortuga Beach Resort, alles inclusief alsof we weer op Cuba zijn, waar ons dit voor een eerste keer overkwam. We hoeven het niet per se, maar het is wel gemakkelijk (en lekker). Lekker makkelijk dus. Als we ons maar niet aan zich overvretende en overzuipende vreemdelingen behoeven te ergeren. Dat zal Sal, epicentrum van opkomend toerisme in Kaapverdië, ons toch niet aandoen.

Sam en zijn meisje keren vanuit Sal ongetwijfeld tevreden per vliegtuig naar huis terug. In het luchtruim luidt de hamvraag vast: welk eiland wordt de volgende bestemming? Eerst nog iets over het muzikale intermezzo op São Vicente. Bijna vijf jaar geleden overleed zangeres Cesária Évora op 70-jarige leeftijd - mijn leeftijd van nu - aan hartfalen. Het vermoeden bestaat dat haar heengaan gevolg van een leven lang roken was. Ik ben in ieder happy dat ik halverwege mijn bestaan met roken ben gestopt, 35 jaar geleden, overigens samen met Erna en haar support hierin. De uitvaart van de zangdiva werd door duizenden mensen bijgewoond. Een paar maanden later kreeg het vliegveld van São Vicente de naam Cesária Évora Airport.

De grande dame, bekendste ingezetene van Kaapverdië aller tijden, was een grote artieste in dit kleine land. Cesária Évora kwam in 1941 in Mindelo ter wereld, als lid van een arm gezin met zes kinderen. Rond haar twintigste had zij als zangeres al een naam opgebouwd. Haar repertoire bestond uit traditionele morna’s - Kaapverdische blues aan de Portugese fado verwant -, en coladera’s - pakkende dansliedjes. Vele passagiers van cruiseschepen, die in Mindelo aanlegden, kennen haar stemgeluid. Zij zong vooral in het Creools, maar bracht ook nummers in het Portugees en soms in het Frans ten gehore.

Halverwege de jaren 1980 brak Évora met haar ongeschoolde, prachtige stem internationaal door. Bij optredens betrad zij het podium op blote voeten. Daarom werd ze de ‘diva op blote voeten’ genoemd. Een andere bijnaam luidde ‘Queen of morna’. In 2004 won zij een Grammy Award voor het album ‘Voz d’Amor’. Toch eens kijken of we ter plaatse een cd met de stem van liefde als souvenir kunnen bemachtigen.

1. Marijke:
    6 oktober 2016
    Blogspottend dromen over toekomstig eiland(en)bezoek is bij jou gedegen vooronderzoekse voorpret, waarvan je volgers mogen 'meepretten'...