Een nachtje naast de Serpentine Falls (deel 7 Cape-to-Cape)

16 januari 2019 - Limmen, Nederland

Het avontuur van een fietstocht Perth-Albany deel ik ook graag met mijn lezers. Daarin neem ik hen mee door het prachtige zuidwesten van Australië. Soms zijn lange etappes tussen twee stopplaatsen een energie vergende uitdaging. Tegelijk volgt de beloning: de kustvlakte bij Perth, boerenland, bos met jarrahbomen bij Blackwood River. Daarna de spectaculaire, reusachtige karriwouden in de Pemberton-regio en de omgeving van Walpole, waar ik lang geleden met Erna, Dave en Anne een imposante top-tree-walk heb afgelegd. Ten slotte volgt de langgerekte route van Denmark naar historisch Albany.

In een goeie week moet het te doen zijn om de vierhonderd mijl (640 kilometer) te volbrengen. Het parcours voert immers over stille tot heel stille wegen met een wegdek, dat overwegend in goede staat verkeert. Alleen kom ik zo’n 74 kilometer ‘dirt road’ tegen tussen de zuidkant van Dwellingup en de noordzijde van Collie. Nog eens negentien kilometer onverharde weg volgt tussen Noggerup en Balingup. Kop op, zou ik zeggen, want vooral het deel tussen Dwellingup en Collie is lastig. Heuvels en gedeelten met een zacht wegdek zijn best inspannend. Het Noggerup-deel kent die belemmeringen niet.

Laat ik bij de eerste etappe beginnen, van Perth naar Serpentine (63 km = 39 miles). De route leidt zuidwaarts vanuit hartje Perth over een fietspad van dertig kilometer langs de Swan River - ooit met Dave bezeild - en de Kwinana Freeway. Serpentine is een dorpje, dichtbij de Darling Ranges, in de buurt waar Erna en ik de Hollandse molen ‘The Lilly’ bezochten. Mocht ik op de fiets over toereikende energie beschikken, kan ik al op mijn eerste dag naar Dwellingup doorfietsen, honderdtien kilometer van Perth vandaan. Dwellingup is een aardig klein stadje tussen de jarrahbossen.

Ik moet mezelf echter niet over de kop rijden. In de wetenschap dat de rit tussen Dwellingup en Collie tientallen kilometers over gravelweg door het bos gaat en behoorlijk vermoeiend is, lijkt het toch verstandiger om in twee dagen naar Dwellingup te koersen. Dan maar in Serpentine rustig de tijd nemen om de Serpentine Falls te bezichtigen. Daar de nacht doorbrengen moet toch zeker kunnen lukken.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    16 januari 2019
    Een route vol hoogtepunten van wilde kustlijn tot jarrah- en karribomen tot rotsformaties tot het Darlingplateau met de Serpentine falls en dat alles in een aangename temperatuur befietsen: count your blessings!