Naar Nannups houten ‘pendulum clock’ (deel 10 Cape-to-Cape)

19 januari 2019 - Limmen, Nederland

Het laatste gedeelte naar Collie is gelukkig weer asfaltweg. Het landschap is veranderd van dichte bossen naar open gebied met jonge aanplant van dennen. De stad ziet er aantrekkelijk uit. Dat kolenwinning het belangrijkste middel van bestaan vormt, is niet onmiddellijk duidelijk. Mijnen zijn niet zichtbaar, vuil en roet ook niet, terwijl je dat toch verwacht in een mijnstadje. Zowel de ondergrondse mijnen als de open groeven in de buitenlucht bevinden zich buiten Collie. Toeristen kunnen de mijngroeve bezoeken. Ik ga liever naar het Coalfields Museum, maar eerst op zoek naar een slaapplaats.

Na een nachtje in Mt. Marron holiday village maak ik me op voor de volgende honderd kilometer. Van Collie naar Nannup (101 km/63 miles), over rustige wegen door attractief boerenland en ook enige bossen. Toch volgen even voorbij Noggerup zo’n negentien kilometer aan gravelstroken. Iets van verfrissing of eetbaars is alleen in Balingup te vinden. Na Balingup wordt het genieten van een heerlijke weg, die de Balingup Brook en de Blackwood River tot aan Nannup volgt. Veel reisgidsen vermelden dit gedeelte als ‘outstanding natural beauty’.

Nannup, net geen zeshonderd inwoners, is een schattig plaatsje, waar Europeanen zich tussen 1850 en 1862 als eersten vestigden. De belangrijkste middelen van bestaan zijn houtindustrie, fruitteelt en melkboerderijen. Om hier een dagje te verblijven, valt er genoeg te doen. Kanoën, riviertochten, zaagmolen bezoeken of een van de Nannup Heritage Trail Walks wandelen (van 2,5 tot negen kilometer). Bovendien zijn er galeries, winkeltjes met handwerkproducten en een paar kleine museumpjes.

Sinds het begin van de toeristenindustrie zijn in Nannup verschillende evenementen en festivals gehouden om het plaatsje te promoten. Voorbeelden hiervan zijn Bloemen & Tuin Festival, ieder jaar in augustus, en de wielerronde van Margaret River. Grootste jaarlijkse evenement is het Nannup Muziek Festival, voorheen het Zuidwest Folk Festival, dat ieder jaar beslag legt op een lang weekeinde in maart, met straatoptredens en muzikale voorstellingen.

In januari 2019 is in de hoofdstraat van Nannup ’s werelds grootste houten ‘pendulum clock’ van hout (zes meter hoog) geïnstalleerd. Inwoner Kevin Bird deed er vijftien jaar over om deze klok uit regionale houtsoorten te construeren.