On our way to the maple leaf

19 mei 2016 - Banff, Canada

Bij Canada staan ons grootse beelden van rijke natuur voor ogen. Gigantische bossen en hoge bergketens, diepe valleien en woeste rivieren die ravijnen doorsnijden om in meren of oceaan uit te monden. Canada is een reusachtig land met tweemaal zoveel inwoners als Nederland op een oppervlakte van tien miljoen vierkante kilometer. In ons eerste bezoek aan dat land trekken we van Calgary - Schots voor ‘helder water’ - via Banff en Jasper naar Vancouver Island. Victoria Day, Victoria en Vancouver City wachten ons op.

Bij aankomst komt de Canadese vlag meteen in beeld. Verticale rode baan aan linker- en rechterzijde, in het midden een wit vierkant. In dat witte vlak een rood gestileerd esdoornblad waarvan de elf bladpunten geen specifieke betekenis hebben. De Maple Leaf Flag is voor het eerst in 1965 gehesen. Onderweg van Calgary naar Banff met onze huurauto van het merk ‘Elantra’, een luxe bak in black, voorzien van automaat en mij als piloot, Erna kaartlezeres, zien we verschillende dundoeken wapperen, eentje zelfs formaat King Size.

Voor alle zekerheid hebben we in de hal van het vliegveld bij de ATM om Canadees geld gebedeld. Genoemde machine spuugde op dringend verzoek twintig flapjes van twintig Canadese dollar elk uit zijn zuinige mondje. Hoger dan vierhonderd wilde hij niet gaan. Bij het hanteren van de gladde papiertjes - kopje koffie gaat er altijd wel ergens in - kwamen wij op zilverkleurige en bronzen muntstukken het jeugdige gelaat van de Britse vorstin tegen. Queen Elizabeth is officieel het staatshoofd van Canada, terwijl de Union Flag van haar Verenigd Koninkrijk in Canada een officiële status als symbool van de band met het Gemenebest van naties en de Britse kroon heeft.

In days of yore, from Britain’s shore,

Wolfe the dauntless hero came

and planted firm Britannia’s flag

on Canada’s fair domain.

Here may it wave, our boast and pride

and join in love together

the thistle, shamrock, rose entwine

the maple leaf forever.

(Alexander Muir, The Maple Leaf Forever, Confederation Song of 1867)

Onze eerste indruk van Canada rust op ruimte, groen en ontspanning. Vriendelijke mensen, hoffelijkheid in het verkeer. Lange asfaltlinten doorsnijden het groen van de bossen en leiden ons naar het bergachtige gebied rond het plaatsje Banff. We worden verrast door de verplichting om een ticket voor verblijf per auto in Banff National Park aan te schaffen.

“Hoelang blijft u hier en hoe reist u door?, overvalt ons als vraag. Het blijkt dat de kostbare ticket - voor elk etmaal van aanwezigheid ter plaatse moet je er over eentje beschikken - ook voor Jasper National Park geldt.

“Doet u ons dus maar een kaartje voor vier dagen verblijf”, verzoeken wij de alleraardigste Canadese achter het loket. Het geprinte papiertje mogen wij met plakband achter onze voorruit plakken. Muntgeld met een koninginnetronie komt bij de betaling niet van pas. Het loopt meteen in de papieren, zoals we dat vooraf hadden verwacht.

Canada, here we come, here we are. We join this country in love together, the maple leaf forever.

1. Marijke:
    19 mei 2016
    Of een goed begin het halve werk is? De belofte van een machtig mooie vakantie zit toch wel verankerd in het mooie begin: van de vlucht hebben doorstaan, de vriendelijkheid van de bevolking hebben ervaren, een luxe auto hebben bestuurd en een glimp van het eindeloos fraaie landschap hebben opgevangen en er komt nog veel en veel meer...maple leaf ze!
  2. Cor Kluijtmans:
    20 mei 2016
    Mag ik concluderen dat jullie on the road zijn in Canada? Dan is de start in ieder geval al meteen veelbelovend, in alle opzichten. Veel succes en vooral veel plezier.