Ontembare Mexicaanse verrassing

16 januari 2019 - Limmen, Nederland

Als lezer en boekenliefhebber heb ik een pakketje met begeleidende brief van Uitgeverij Atlas Contact ontvangen. Een dag tevoren ben ik per e-mail op de hoogte gesteld dat een boek in aantocht is. Titel: ’De ontembare’. Auteur: Guillermo Arriaga. De begeleidende brief:

Beste boekenliefhebber,

Gefeliciteerd, jij bent gekozen om ‘De ontembare’ te lezen! Op zaterdag 2 februari ga je live in gesprek met auteur Guillermo Arriaga. Het boek is 800 pagina’s dik. Je hoeft het niet per se op 2 februari helemaal uit te hebben.

Het programma:

11.30 - 12.00 uur Ontvangst bij Uitgeverij Atlas Contact in Amsterdam

12.00 uur Start leesclubdiscussie onder leiding van uitgever Nelleke Geel

13.30 uur Einde van de live leesclub en goodiebag

We wensen je veel leesplezier! Met vriendelijke groet.

Zinsnede op voorzijde van de roman: ‘Deze roman staat in brand’ (Guadalupe Nettel). Op de achterzijde staat een korte samenvatting van de inhoud.

Guillermo Arriaga (1958, Mexico-Stad) is auteur, scenarioschrijver, regisseur en producer. Op zijn dertiende verliest hij zijn reukzintuig bij een straatgevecht. Dat zal later dienen als een van de inspiratiebronnen voor zijn werk. Hij verwerft samen met regisseur Iñárritu grote bekendheid met de beroemde, veelbekroonde films ‘Amores Perros’, ’21 Grams’ en ‘Babel’.

Op ingenieuze wijze vervlecht Guillermo Arriaga twee verhaallijnen en herschrijft en passant het klassieke thema van schuld en wraak. ‘De ontembare’ is overdonderend, origineel, heel persoonlijk, veelomvattend, filmisch.

‘Juan Guillermo’s rauwe leven speelt zich af op de daken van Mexico-Stad. De dood van zijn oudere broer is een enorme klap voor hem. Vier jaar later zijn ook zijn ouders en grootmoeder dood. Hij wil wraak voor de moord op zijn familie, gepleegd door een club fanatiek religieuze jongens uit zijn wijk. De achtergrond van het verhaal is er een van repressie, politiecorruptie en -geweld, en kerkelijke inmenging waar die niet hoort. Duizenden kilometers verderop jaagt een Inuit geobsedeerd op een beruchte grijze wolf in het hoge noorden van Canada. Zon, stof en lawaai wisselen zich af met sneeuw, ijs en oorverdovende stilte.’

‘Arriaga is een fenomenaal talent’ - Lire ‘De ontembare bewijst opnieuw dat Arriaga een meester is in het verweven van parallelle verhalen’ - El País ‘In de wetenschap dat een door de vijand bepaald leven slechts bitter kan eindigen, schrijft Arriaga over compassie, hoop en solidariteit als de stralende keerzijden van boosheid, wraak en intolerantie’ - Cadena ser ‘Met zijn taal roept Arriaga beelden op die zich met weerhaakjes in je hoofd vastzetten’ - Boekhandel Van der Velde ‘Wat een geweldige roman. Waanzinnig, poëtisch, ruig … alles! Weergaloos!’ - Boekhandel Stumpel ‘Verslavend en fantastisch! Met de energie van Buwalda’ - Boekhandel Atheneum Haarlem

Onder invloed van deze loftuitingen ben ik meteen in de roman gaan lezen. De eerste 25 bladzijden heb ik snel verorberd, mijn eerste indruk is veelbelovend. Arriaga schrijft niet alleen plezierig leesbaar, zijn verhaaltrant brengt ook spanning met zich mee. Ik hoop maar dat ik van het boek niet wakker ga liggen. Alhoewel … kan ik de slaap niet vatten, houd ik meer dan voldoende tijd over voor de resterende achthonderd pagina’s.