Naar de opwindende South Coast of WA

16 november 2019 - Balingup, Australië

Eenmaal in de opgetogen, prachtige stad Perth beland, in het gastvrije onderkomen aan Rockliff Avenue in de suburb Karrinyup, raken wij zelf ook opgetogen, opgewonden. De ontvangst ter plaatse is immers allerhartelijkst, vooruitzicht voor de komende tijd groots. Met onze gastvrouw Jan en gastheer Frank gaan wij - weer - enige verborgen pareltjes van ‘The Great Southern’ ontdekken. Zij kennen het van omvang enorme gebied ver ten zuiden van hun hoofdstad, waar vele bezienswaardigheden zijn. In het verleden hebben we er een aantal bezocht, zoals bijvoorbeeld ‘Walpole-Nornalup National Park’ met zijn Hill Top Lookout en ‘Valley of the Giants’ met zijn Tree Top Walk. Dat waren al bijzonder indrukwekkende ervaringen, opgedaan met Dave (helaas overleden) en Anne Roberts. Die imposante belevenissen staan nog steeds op ons netvlies, vergeten we nooit meer.

Onze in 2019 gidsende begeleiders richten de pijlen op Kronkup als uitvalsbasis, net iets boven West Cape Howe National Park gelegen. Ons ideale, opnieuw luxueuze onderkomen daar ligt in het midden tussen de grotere kustplaatsen Denmark en Albany. Riant uitzicht in Kronkup: vanaf het balkon spring je zo op het door bomen omzoomde grasveld, waar echtpaar kangoeroe steevast in de vroege ochtend en late namiddag komt grazen. Als het paar hoort dat iemand het balkon opstapt, zie je de oortjes spitsen, bedacht op ieder mogelijk onheil. Ik ga niet op visite om hen lieflijk over de kop te aaien, laat staan een poot te geven. Dat eerste deed ik ooit - ver verleden - bij ‘Little Joey’, in Eungella National Park aan de Australische oostkust. Joey was een jonge kangoeroe die ons op de camping aldaar bij onze camper kwam bezoeken. Het vriendelijke diertje leek tam, maar toen ik zachtmoedig over zijn bolletje aaide, toonde het plots razendsnel de enorme kracht die in de achterpoten van deze buideldiersoort huist. Toen heb ik mijn amicale gebaar met deze ‘vreemdelingen’ meteen afgeleerd. Maar eerst nog Balingup.

Redelijk vreemd zijn voor ons ook de enorme afstanden die Australiërs zonder mokken in hun auto afleggen. Moet ook wel, wil je wat zien of ergens komen. Toch waren wij blij toen we begrepen dat onze vrienden voor de eerste nacht een tussenstop richting onze eindbestemming hadden gereserveerd. Balingup heet het, een gehucht op bijna 250 kilometer ten zuiden van Perth. ‘Experience The Magic’ verkondigt Balingup Visitor Centre, over het langs South-Western Highway gelegen plaatsje in het hart van Blackwood River Valley, met onder andere Golden Valley Tree Park als bezienswaardigheid. We betrekken er een uiterst landelijk gelegen ‘Farmstay’ met riante voorzieningen. Dat het een verblijf in een cottage op een boerenerf betreft, bewijst de natuur om ons heen. De kookaburra op de tak van een boom lacht ons zijn welkom toe, geiten en schapen mekkeren bij het zien van nieuwe gasten erop los, kippen kakelen in koor en een pikzwart-witte ekster blokkeert dwingend de toegangsdeur, gewend om van nieuwkomers iets lekkers te ontvangen.

Balingup wacht ons met een overvloed aan mogelijkheden op. Van winkels, galeries en prijswinnende wijngaarden tot de nodige gezellige café’s. Aangezien wij op doorreis zijn, moeten we in beperkte tijd een keuze maken. Boodschappen voor het avondeten is noodzaak. Wandelen door Golden Valley Tree Park biedt ontspannen magie aan onze licht vermoeide lijven.

Het bomenpark in de gouden vallei herbergt een verzameling bomen van over de hele wereld. Deels in Engelse traditie, deels met Australische panorama’s en deels met een dicht woud van coniferen laat het grootste arboretum van WA ons een sfeer ondergaan, die te koppelen is aan het seizoen. Ieder seizoen verandert de ‘stemming’, mede onder invloed van de weersomstandigheden. Wij genieten een aangename lente-wandeling door een prachtige, bosrijke omgeving, waar we amper een medemens tegenkomen.

Die rust gold ook voor ons onderkomen, waar een vorstelijke nachtrust ons in stilte overviel. Rust om het vervolg van opnieuw een paar honderd kilometer zuidwaarts te doorstaan. Nog steeds met een kwieke, frisse chauffeur aan het stuur, en met twee mountainbikes op de bips van zijn knalblauwe Turbo Ford vastgebonden. Zoefff.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    17 november 2019
    Behalve luxe onderkomens ook de luxe van warme hartelijke gastvrije ‘gidsen’, die jullie weliswaar kilometers ‘voortslepen’, maar het effect is wel dat jullie heel veel WA zien en ondergaan.