Per IC-trein naar Hauptbahnhof Berlijn

9 december 2019 - Berlijn, Duitsland

“Willen we naar Berlijn, dan gáán we naar Berlijn!”. Via een stedentrip uit een Spoor-aanbieding reizen we per IC-trein van Amsterdam naar de Duitse hoofdstad Berlijn. Iets meer dan zes uur, snelheden tot tweehonderd kilometer per uur, met ‘Bordbistro’ voor drankjes en maaltijden. We strijken bij de Kurfürstendamm in een mooi hotel neer. Met de U-bahn, mini-koffertjes op mini-wieltjes achter ons aan.

De rechtstreekse treinverbinding scheurt met een noodgang door Duitse natuur. Zonder overstap maken we een ontspannen, milieuvriendelijke trip. Inchecken niet nodig, paspoort hoeft niet getoond, bagage niet gewogen. Wat wil een reiziger nog meer? Voor wij het doorhebben, stappen wij in het hypermoderne centrum van Berlijn uit. Meteen op zoek naar het metronet, bestaande uit S- en U-Bahn.

Berlin Hauptbahnhof is het centrale station van ‘Deutsche Bahn’. Dit grootste kruisingsstation van Europa - spoorlijn noord-zuid en eentje oost-west - is in mei 2006 geopend. Hier liggen ook sporen van stadsspoorweg Stadtbahn (S-Bahn) en eronder een station voor de metro (U-Bahn, lijn U55), die tussen dit station en Brandenburger Tor pendelt. Of verlenging van deze metrolijn klaar is - aansluitend op het hele metronet - zullen we zien. Als het goed is, is daar hard aan gewerkt.

Het nieuwe centraal station van Berlijn ligt in de regeringswijk, op de plaats van ‘Lehrter Bahnhof’. In WO II is dit voormalige kopstation zwaar beschadigd. Het sloot in 1951, werd in 1957 afgebroken. Enige tijd bleef de dubbele naam ‘Berlin Hauptbahnhof-Lehrter Bahnhof’ bestaan, vanaf de opening nieuwbouw in 2006 luidt de naam ‘Berlin Hauptbahnhof’. Het station, tussen pleinen Europaplatz en Washingtonplatz, is de eerste nieuwbouw die na de val van de Berlijnse Muur (1989) in het Lehrter Stadtquartier is neergezet.

Plannen voor het nieuwe Hauptbahnhof van de herenigde stad zijn na de ‘Wende’ van 1989 ontstaan. Een kruisingsstation moest het worden, met verkeer over het viaduct van de bestaande oostwest-Stadtbahn, dat het noordzuid-verkeer in een nieuwe tunnel (Tiergartentunnel) kruist. De gecompliceerde spoorwegsituatie, door de deling van de Duitse hoofdstad ontstaan, moest worden opgelost. De tunnelbouw startte in 1995 en werd tien jaar later voltooid. Over nieuwe viaducten kwam een grote dakconstructie. De 321 meter lange, 210 meter brede perronhal heeft een gekromde glasdakconstructie. Met ingebruikname van het nieuwe station verloor station ‘Berlin Zoologischer Garten’ een belangrijk deel van zijn functie. Dit sinds de deling van de stad belangrijkste station van West-Berlijn dient alleen nog voor regionaal treinverkeer.

Feestelijkheden rond de opening van Berlin Hauptbahnhof werden ontsierd door een hedendaags incident. Iemand stak een aantal mensen met een mes. Verward, terreur of hekel aan treinen? Begin 2007 lieten twee balken uit de gevel los tijdens een storm. Eentje belandde op de vloer, de andere beschadigde een derde balk. Niemand raakte gewond.

Wij moeten dus goed opletten, op z’n minst om te zien of we de juiste metro naar ons hotel kunnen vinden. Het Hauptbahnhof heeft immers de uitstraling van een vliegveld. Dagelijks stoppen er elfhonderd treinen om in totaal 300.000 passagiers te vervoeren!

1. Marijke:
    9 december 2019
    Ook mooi meegenomen: jullie reizen ahw klimaatbewust door niet in een vliegtuig naar Berlijn te stappen. In Duitsland zeker een andere loc voor de treinstellen vanwege het andere hoogspanningsnet? En dan terug bij de grens het omgekeerde, een Nederlandse locomotief....