Van Perth naar Albany: 400 miles biking (deel 5 Cape-to-Cape)

14 januari 2019 - Limmen, Nederland

Perth en Albany dagen uit. Geweldige vrienden - gastheer Frank en gastvrouw Jan - bieden ons in woonplaats Perth, hoofdstad van WA, gastvrij verblijf voor over negen maanden aan. Dat niet alleen, zij willen ook op stap naar een op Cape-to-Cape gerichte, voorbereidende bestemming. Daarbij doelen zij op Albany en omgeving, aan de zuidkust gelegen havenplaats op vierhonderd kilometer ten zuidoosten van Perth. Wij verheugen ons over hun plan, dat ons brengt naar de oudste koloniale nederzetting van West-Australië, enkele jaren eerder dan Perth en Fremantle gevestigd.

Albany ontstaat op 26 december 1826 als militaire buitenpost van New South Wales, deelstaat waarvan Sydney hoofdstad is. In eerste instantie krijgt de plek de benaming Fredericktown, een eerbetoon aan Prins Frederick, graaf van York en Albany. Vijf jaar later gaat het beheer van de nederzetting over in handen van de Swan River Kolonie. Luitenant-gouverneur James Stirling wijzigt de plaatsnaam in Albany.

In de laatste decennia van de 19-e eeuw fungeert Albany als toegangspoort naar de ‘Eastern Goldfields’. Vele jaren lang is het de enige haven van de kolonie met diep water als entree. Daarmee heeft het eminente betekenis voor de scheepvaart tussen Groot Brittannië en haar koloniën. Wanneer Fremantle in 1897 zijn haven opent, neemt het belang van Albany’s haven sterk af. De bedrijvigheid van het stadje verplaatst zich naar landbouw, productie van hout en vervolgens naar walvisvangst.

Vandaag de dag is Albany de zuidelijke trekpleister voor toerisme in de regio. Het zuidwesten van WA staat bekend om zijn natuurlijke landschap en het behoud van erfgoed. Albany speelt een rol in de ANZAC-legende als laatste verzamelplek voor Australië’s troepen in de Eerste Wereldoorlog (Australian New-Zealand Army Corps; ANZAC-day valt jaarlijks op 25 april). De stad is ook ondersteunende basis voor onderzeeërs van de Amerikaanse zevende vloot tijdens de Tweede Wereldoorlog. Fremantje verloor die positie toen.

Een mensenleven-in-wording vóór Cape-to-Cape gloei ik van de gedachte aan ‘touring on my bicycle throughout the sunny continent’. Ik zoek een goedkoop vliegticket naar WA om alvast door het prachtige zuidwesten van Perth naar Albany te fietsen.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    14 januari 2019
    Vol verwachting klopt je hart, nog negen maanden 'kloppen'. Intussen focus je je gedetailleerd op de Australische zuidwesthoek, 'straks' ken je elke steen, elke bocht, elk uitzicht, wat vast gaat helpen om de Cape-to-Caperace zonder problemen te voltooien, zij het natuurlijk met enig hijghijg. Maar dat hoort!