Perth, opgetogen stad aan Swan-river

12 november 2019 - Perth, Australië

We zijn ten huize van de ‘Westies’ in Perth gearriveerd. Onder een hartelijk welkom toosten we op het weerzien in levende lijve na zovele jaren. Gastvrouw Jan en gastheer Frank stellen hun riante huis gastvrij open voor de ‘Dutchies’ die wij zijn. Genereus is hun gebaar ons de ouderslaapkamer toe te bedelen, inclusief de aangebouwde, voor ons spiksplinternieuwe badkamer. Welk een welkom, wat een ontvangst, geweldig.

Ook hun twee zonen, de enorm gegroeide boys Michael (23) en Fraser (21), die wij ons slechts van iets ouder dan kleuterleeftijd herinneren, heffen het glas champagne op het stel uit dat Europese laaglandje, waar zij nooit zijn geweest, maar ooit hopen te logeren.

De stad Perth is ons niet onbekend, de suburb Karrinyup evenmin. Allemaal laagbouw, fraaie, ruim gelegen, ook nieuwe huizen, bungalows en villa’s die ons de ogen doen toeknijpen. Dat laatste mede door de voorjaarszon aan de strakblauwe hemel. Het voor ons op loopafstand gelegen winkelcentrum - shoppingmall ‘Karrinyup’ - is gigantisch uitgebreid sinds ons laatste bezoek. Nog steeds wordt er aangebouwd. Aussies komen hier alleen met de auto, op z’n Amerikaans, dus wandelend noch fietsend.

Seizoenen zijn hier omgekeerd ten opzichte van de onze. Ons huis in Holland hebben we in de najaarsstormen van september 2019 achter ons gelaten. Perth in beginnende Australische lente gaat prat op zijn klimaat, identiek aan dat waar Californië in z’n eentje over denkt te beschikken: heerlijk mediterraan en een zeebries, die hier de ‘Fremantle Doctor’ wordt genoemd. Wij ervaren de dagelijkse temperaturen van rond twintig, in de middag oplopend tot zo’n 25 graden Celsius als aangenaam zomers. De vroege ochtenden zijn wat frisser. Erna voelt zich in dit Middellandse zeeklimaat aardig wat prettiger dan in de vochtig warme, klamme hitte van Northern Territory.

Tijdens ons verblijf zullen wij Perth - ‘Western Australia’s vibrant riverside capital’ - zonder twijfel nader verkennen, voor zover we dat in het verleden al niet vaker hebben gedaan. Hier heerst onder twee miljoen inwoners een ‘easy going’ lifestyle, waar de Westies niet voor onder doen. Met friendliness als attitude. Hoe kan het ook anders? Hoewel negentig procent van de WA-bevolking in Perth woont - Western Australia vormt ongeveer een derde van het enorme continent - spelen grandioze stranden, verrassende parken vol wildlife en, voor liefhebbers niet te vergeten, golf-terreinen van wereldklasse een hoofdrol, al is die laatste tak van sport niet de onze. Zelfs kangoeroes staan bij het putten de witte balletjes na te staren.

Wij richten onze aandacht meer op de cosmopolitische, inspirerende city vibe, die we ook in havenstadje Fremantle zullen terugvinden, op geringe afstand van het centrum van Perth gelegen. Maar eerst wat bijpraten, over familie-aangelegenheden. Hoe is het met (groot)moeder Anne, naar tevredenheid vertoevend in een verzorgingshuis. Wij gaan haar onder leiding van dochter Jan vast en zeker bezoeken. En uiteraard van het zo geliefde kopje koffie buiten de deur genieten, op specifieke adresjes die Anne’s voorkeur genieten. Met een lekkernij daarbij, dat ligt voor de hand, op een schoteltje! Meestal is dat op een idyllisch plekje aan de Swan met z’n zwarte zwanen, de brede rivier die door Perth City stroomt en in sommige opzichten doet denken aan de enorme haven van Sydney. Opnieuw zullen wij keuzes moeten maken over wat te doen en wat te bezichtigen.

Vast staat de deelname van bikehelden Frank, Michael en Peter aan de twaalfde Cape-to-Cape. Dat wordt in ieder geval vier dagen bikkelen in en rond vierhonderd kilometer zuidelijker gelegen Margaret River, met de support van Jan, Erna en Fraser. Het is Jan toevertrouwd om de accommodatie te regelen. Voor de MTB-race heeft zij ons via e-mail laten weten een mooi appartement onder de naam Leeuwin Appartments te hebben geboekt. Dit zou later van grote klasse blijken. Dat Jan in het vinden van puike adresjes heel goed is, blijkt ook uit de andere, ons nog onbekende ‘optrekjes’, die zij voor een soort vakantie-uitje heeft geregeld. Comfort en gemak, midden in de natuur, het kan allemaal niet beter. Ook dat zou ons later heel duidelijk worden. Als je dan ook nog over meerdere auto’s beschikt - elk West-familielid heeft er een - maakt het niet uit of je met vier of zes personen op stap gaat, laat staan dat het een probleem is om naast flinke hoeveelheden bagage ook nog eens een paar mountainbikes mee te torsen.

Wat blijkt in de planning van Jan en Frank, die beiden permissie hebben gekregen om, mede ten behoeve van ons bezoek, vakantiedagen op te nemen? Zij stellen voor om naast het fietsevenement ook van een fijne tijd op andere pracht plekken van WA te genieten. Met elkaar moeten we daartoe wel wat kilometers onder de wielen doordraaien, maar hoofdzakelijk met Frank als ambitieus en bekwaam chauffeur is dat vooral in zijn snelle bolide geen enkel probleem. En uiteindelijk hebben wij die heilige-koe-beproeving kranig kunnen doorstaan. Want als je door zulke zorgzame gidsen wordt rondgeleid naar en in plaatsen, waar een Europese toerist normaliter niet zo gemakkelijk komt, kun je niet anders dan glunderend voldaan en meer dan tevreden zijn.

Ik zal proberen uit te leggen hoe ons gevulde reisschema voor oktober 2019 in WA eruit zag. Nog even geduld, svp, ik moet de kaart erbij pakken. Het betreft namelijk een grote hoeveelheid bestemmingen, plaatsen, belevenissen. Ik zal er keuzes uit moeten maken.

1. Marijke:
    12 november 2019
    Kun je wel stellen: jullie zijn bofkonten met die gastvrije ontvangst door gastvrije mensen in een gastvrij onderkomen met gastvrije uitstapjes! En dat alles in die aangename West-Australische oktobertemperatuur, mmmmmm!
  2. Peter Samuel:
    13 november 2019
    En óf we daar verwend zijn. Op en top! Een luxe VIP-verblijf, vet cool en helemaal te gek.
  3. Cor Kluijtmans:
    9 januari 2020
    Het is een echte vrienden-ontvangst en wat een gastvrijheid! Voor de rest is alles zo herkenbaar als ik me de verhalen van mijn ouders herinner die familie in de buurt van Perth opzocht en dus ook diverse keren deze indrukwekkende stad mochten bezoeken.