De ‘Plantage’ in Los Llanos de Aridane, La Palma

16 januari 2020 - Los Llanos de Aridane, Spanje

Op ruim dertig kilometer van de luchthaven van Santa Cruz de la Palma ligt resort ‘La Plantacion’. Bungalows verspreid over een tuin met veel rust en privacy, op ongeveer vier kilometer van Los LLanos de Aridane. Op zo’n zes kilometer van dit resort ligt het zandstrand van Puerto Naos. Winkeltjes, bars en restaurants zijn op loopafstand van La Plantacion, ongeveer een kilometer ervandaan.

Deze verblijfplaats aan de westelijke kant van dit Canarische eiland klinkt ons als muziek in de oren. Jaren geleden waren wij al eens op La Palma, opnieuw lijkt het ons een super uitstapje tijdens onze kwakkelwinter. Lekker de zon opzoeken en ontspannen wandelingen maken. Niet te vergeten met een huurautootje andere hoogtepunten aandoen, voorop natuurlijk nationaal park ‘Caldera de Taburiente’, een vulkaanketel met de grootste krater van het eiland. We komen zonder twijfel ook uit bij ‘Roque de los Muchachos’.

Los Llanos de Aridane is een gemeente op eiland La Palma in de Spaanse provincie Santa Cruz de Tenerife. De naam wordt lokaal vaak afgekort tot Los Llanos. Het stadje op 340 meter hoogte gelegen telt ongeveer 20.000 inwoners op een oppervlakte van 36 vierkante kilometer. Het is qua aantal inwoners het grootste van het eiland, hoofdstad Santa Cruz de la Palma heeft echter een grotere stadskern. De oude stad van Los Llanos combineert historisch erfgoed met veel groen. Gelegen in het westen van La Palma is Los Llanos de economische hoofdstad van het eiland door zijn rol op het gebied van landbouw en toerisme.

Los Llanos strekt zich uit vanaf de centrale markt op het gezellige plein van Spanje, waar Indiase lauweren worden beschouwd als de oudste van de Canarische eilanden. Van het busstation kan een trip naar de wijk ‘de las Manchas’ worden gemaakt. Hier vat Plaza de la Glorieta de tradities van het eiland samen, kunstenaar Luis Morera als geduldig toonbeeld. De Palmese kunstenaar beeldhouwde het pleintje ‘Plaza Glorieta’ met meer dan honderdduizend steentjes, nagebootste wereld die kleurrijk tot stilstand lijkt gekomen. Hagedissen uitgegroeid tot reuzenwezens, vulkanen met kleur en planten die doorgroeien in de ronde vormen van het plein. Groter contrast met het omringende diepzwarte vulkaanlandschap is niet denkbaar.

Achter de markt staat op Plaza Chica een gebeeldhouwde stenen fontein. Op de top van de stad staan in de straten Tano Fernández en Calvo Sotelo lage huizen in schilderachtige Canarische stijl. Dorpsbewoners ontmoeten elkaar op het plein bij de kerk om op het terras onder de laurierbomen gezellig te keuvelen. Oude mannetjes kijken ondeugend om zich heen, jonge moeders pronken trots met hun pasgeborene. In de namiddag komen kinderen uit school, dan komt het plein echt tot leven. Voetballende jochies - Messies - naast kleine meisjes, die hun eerste fietsles krijgen. Het kinderspel stokt, wanneer de kerkdeuren opengaan en een kist naar buiten wordt gedragen.

In Los Llanos de Argual is een Canarische markt. De ontmoetingsplaats voor bewoners én toeristen toont diverse ambachten en biedt vele streekprodukten te koop. Voor een mooie zondag kunnen we er terecht om te zien hoe geblazen glas wordt gemaakt.

(wordt vervolgd)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    16 januari 2020
    Jouw reisgids over La Palma leest een stuk plezieriger dan het Duitse gidsje wat wij in huis hebben. Wat genieten jullie weer een aantrekkelijk vooruitzicht!