PS kraakt een voet(bal)noot (2)

8 mei 2016 - Doetinchem, Nederland

Is alles mogelijk? Niets is onmogelijk! Mijn voorgevoel bevroedde dat PSV in zijn voorlaatste duel flink zou scoren. Met de voorspelde zevenklapper in het vijandelijke doel zat ik er slechts één klappertje naast. Maar dat de Eindhovense defensie in een slordige bui twee treffers toestond van het Friese Cambuur, dat gemiddeld één doelpunt per wedstrijd maakt, leek onmogelijk. Wat ik evenmin voor realiteit hield: de 4-0 uitschieter van Ajax tegen Twente. Terwijl Ajax’ topscorer Milik in zijn eigen Arena nota bene droog bleef staan.

Al met al kan ik als geboren Amsterdammer vooralsnog tevreden zijn. Gaan de twee kandidaten vandaag allebei winnen, moeten Philip’s mannen zes goals op hun favoriete concullega’s inlopen. In één sleutelwedstrijd, de laatste, de slotwedstrijd. Alles is mogelijk. Stel, Ajax wint in Doetinchem met 0-1 of 1-2 van De Graafschap, dan moet PSV met 0-7, 1-8, 2-9 en zo voort van PEC Zwolle winnen om kampioen te worden. Een onmogelijke recorduitslag voor die wedstrijd, want de Zwollenaren zullen tot de laatste minuut voor kansen op Europees voetbal strijdlustig blijven opereren. Maar … niets is onmogelijk.

Zeg nooit nooit, luidt een stelregel in het voetbal. De bal is rond en elk voordeel ‘hep’ z’n nadeel. Waar het voor Amsterdammers kan misgaan, is de muur van ondoordringbare volharding bij de superboeren. Die zijn ertoe in staat om een gelijkspel af te dwingen. Ware het niet dat De Graafschap al tot de nacompetitie is veroordeeld en vermoedelijk zijn krachten wil sparen. Één lucky goaltje voor Ajax lijkt me voldoende voor de landstitel. Dat vertrouw ik de ploeg van Frank de Boer wel toe. En die heeft dan toch een aardige staat van dienst als trainer van zijn eerste hoofdmacht gepresenteerd: in zes jaar tijd vijf titels en een keer tweede. Dat kan geen enkele oefenmeester hem nazeggen. Alles is mogelijk, niets onmogelijk.

Bovendien leidt het wellicht tot De Boer’s beslissing om in Amsterdam te blijven. Nog één keer een poging wagen om in de Champions League te overwinteren, het zou zijn voetbaltrots strelen. En waarom zou dat niet een keertje lukken, als Eindhovenaren dat wél konden? Hoewel dan weer het nadeel opdoemt dat er in de nationale competitie kostbare punten gaan worden verspeeld. Maar ja, daar krijgen PSV en Feyenoord in hun Europese verplichtingen ook last van.

Dus … maakt De Boer het onmogelijke mogelijk, om te beginnen bij de superboeren.