PS kraakt een voet(bal)noot (3)

12 mei 2016 - Amsterdam, Nederland

“Ik ben er zelf wel uit”, zei Ajax-trainer Frank de Boer vlak voor de alles beslissende wedstrijd tegen het Doetinchemse De Graafschap. Zijn reactie op de vraag of hij in seizoen 2016/2017 ook nog in Amsterdam aan het werk zou zijn - zijn doorlopende contract eindigt pas na die competitie - ging niet verder dan de genoemde kryptiek. Mij is niet duidelijk wat hij met zijn vage geluid voor ogen had, maar ik vind het een domme uitlating.

Zeg gewoon wat van toepassing is, of - als daar gegronde redenen voor zijn, Ajax is een beursgenoteerde onderneming - houd vooralsnog gewoon je mond. Niets zeggen is verstandiger dan journalisten met een kryptogram het bos insturen. Overigens vind ik de eerste mogelijkheid het simpelste. Die zou de landstitel hebben opgeleverd. “Ik dien mijn contract gewoon uit en blijf bij deze club om in de Champions League te overwinteren”.

“Ik ben er zelf uit, ik blijf nog een jaar”, was onomstotelijk een winnende prikkel geweest. Zoals ik eerder betoogde, zou die stellingname zijn ploeg getriggerd hebben. Aan overwinteren in de Champions League ligt immers het behalen van de vijfde titel in zes seizoenen ten grondslag. Sowieso zouden de spelers van De Boer voor hun geliefde trainer alles in het werk hebben gesteld om tegen de superboeren ‘gas te geven’, in plaats van zoals is gebeurd ‘verlamd te zijn’. Verlamd door twijfels over de trainer die voorafgaand aan een uiterst belangrijke wedstrijd in het midden liet of hij zou blijven of niet. Dom, dom, dom, ik blijf dat zeggen.

Nu gaat hij weg van het gehavende schip, dat nog net niet is gezonken. Dat is enerzijds jammer en anderzijds prima. Jammer omdat Frank de Boer een Ajacied in hart en nieren is, prima omdat het Ajax perspectief op een frisse wind biedt. Waar de succesvolle trainer heen verkast, is een open vraag. Spanje wordt genoemd, Valencia, ook Engeland lijkt te lokken. Ook van Frankie blijft het kostje gekocht. Het zal mij benieuwen wat hij elders - waar dan ook - weet te realiseren.

In Amsterdam moet worden besloten wie hem opvolgt. Mijn hoop is niet gericht op Bosz, al draagt hij ook mijn roepnaam en al heeft hij het bij Vitesse in Arnhem niet slecht gedaan. Ietwat omstreden in Rotterdam, voortijdig weghollen uit Gelredome, een half jaar later alweer verkassen. Het wijst niet op stabiliteit. Ik weet een betere keuze: John van den Brom van het Alkmaarse AZ. Hij heeft het met Vitesse ook goed gedaan, met de Alkmaarders zelfs uitstekend en is - hoe dan ook - met Anderlecht kampioen geworden. En Anderlecht is ten slotte het Ajax van België.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    12 mei 2016
    Van voetbal heb ik geen verstand zoals je weet, dus of je Frankteleurstelling terecht is, of je coachvoorstel een goed voorstel is? Jij weet het.
    Heb je al vernomen dat vanaf juni of eind juni Microsoft niet meer samengaat met Live Mail? Ben naast voetballeek ook digibeet, dus of het consequenties heeft voor jouw e-mailverkeer?