PS kraakt een voet(bal)noot (5)

18 juni 2016 - Bordeaux, Frankrijk

EK Voetbal in Frankrijk als walhalla, aldus een trouwe blogsupportster over het balspel dat mij in zijn ban houdt. Ik ben liefhebber van het spelletje dat ik ooit redelijk beheerste. Ik heb nog niets over hoogstaand spel naar huis kunnen schrijven, slechts favorieten als Frankrijk, Duitsland, Spanje en sluipmoordenaar Italië naar voren geschoven. Geen gewaagde keuze. Engeland lijdt immers aan de ziekte van Hodgson, de coach die het nooit goed doet als hij fenomeen Vardy niet opstelt. Dat bewees de spits van Leicester City als invaller tegen Wales, mini UK-landje met superster van honderd miljoen euro aan boord. Vardy scoort, Engeland wint, Bale baalt.

Kroaten kunnen goed voetballen, met ukkie Modric - ‘neefje’ van Cruijff - voorop. Dat eigen supporters bij een 2-0 voorsprong tegen Tsjechië vuurwerkbommen op het veld gooien, gaat er bij mij niet in. Het bewijst de absentie van grijze hersencellen bij deze heetgebakerde tribuneklanten, die hun oorlogszucht nooit en te nimmer afleren.

Waar ik mij als liefhebber ook mateloos aan erger: het eeuwige geanalyseer voor, tussen en na, betweter Youri, zoon-van voorop. Och, och, wat is het makkelijk ‘lullen’ als je repeterende slow-motionbeelden in overdaad voorhanden hebt. Nee, dan reporters, nog zo’n ergernis. Lullen, lullen en nogmaals lullen, vooral over bijzaken rondom de sport die op zich al bijzaak is. Meestal schakel ik over naar Belg of Duitser, want tv-geluid uitzetten onthoudt mij het intellectuele vocale vocabulaire van de toeschouwers. Als dat niet is te horen, mis ik een essentieel element. Ook de individuele plaatjes van pittoresk gekleurde en carnavalesk geklede gekken - zichzelf op het stadionscherm ontdekkend - bewijzen hoe narcistisch niet-voetbalgericht zij zijn.

Heel Duitsland kwebbelt over ene Claudia Neumann, een 52-jarige eerste vrouwelijke Duitse tv-commentator bij een belangrijk voetbaltoernooi. Kom daar in Nederland om, waar we het doen met de idiotie van ene Van Gelder, die glimmend glundert als hij - voor de tigste keer - zijn gierend gillende ‘Dennis Bergkamp, Dennis Bergkamp, Dennis Bergkamp’ uitkraamt. Een operetteverkrachter, die tussen spreekkoren met tribunemalloten thuishoort. Deze gribus mis ik van geen kant, herinner hem mij als speenvarken, dat wij (ik) in good old times in de pan hakten, samen met zijn Amsterdam Zuid-kornuiten, zogenaamde AFC-ers. Blaaskaken, Wandelweggangers.

Kan een vrouw een voetbalwedstrijd van mannelijke profs verslaan? Moet kunnen, al heb ik aan ‘grootbekkikker’ Barbara Barend totaal geen behoefte. Vrouwen en voetbal, het komt steeds meer in beeld, al doet het riool dat Twitter heet zijn best om genoemde Neumann te declasseren.

“Kan die tante turnen gaan bespreken, in plaats van voetbal?”.

“Hoort zij om deze tijd niet te koken?”.

Terwijl haar rustige wijze van commentariëren een ‘verademing’ is vergeleken met het geschreeuw van haar mannelijke collega’s.

“Tóóórr!!!”.

Claudia Neumann blijft nuchter over haar rol.

“Het wordt hoog tijd dat vrouwen zich overal ter wereld vrij mogen bewegen. In Saoedi-Arabië mogen zij niet eens een stadion in”.

Het is een indirecte sneer naar analyticus Bert van Marwijk, eens onze gewaardeerde bondscoach, nu als zodanig containers met geld in genoemde oliestaat ophalend. Zou J. van Gelder daar ooit een vraag over stellen?

‘Bert van Marwijk, Bert van Marwijk, Bert van …’.

Dennis Bergkamp Dreunt Beter.

1. Reggy:
    21 juni 2016
    H e l e m a a l mee eens!!