PS kraakt een voet(bal)noot (11)

25 augustus 2016 - Rostov-na-Donu, Rusland

“Praatjes vullen geen gaatjes”, ik hoor het mijn moeder nog zeggen. Als Amsterdammer van geboorte is deze levenswijsheid uit mijn opvoeding mij altijd sterk bijgebleven. Hij doemt weer op bij het aanzien van de roodwitte voetbalploeg 020, die aan een rampseizoen is begonnen. De resultaten bewijzen het. Waren nederlagen in oefenmatches voor aanvang van de competitie een vingerwijzing, de uitslagen in eredivisie en voorrondes Champions League zijn ultiem bewijs. Mijn visie blijft: in Europa niks te zoeken, in Nederland redelijke middenmoter.

Voor mij begon het al met de aanstelling van Peter Bosz, een trainer van lik-me-vessie. Praatjes genoeg, ‘air’ voldoende, maar een elftal naar zijn hand zetten, ho maar. “We gaan pressie spelen”, hoor ik hem zeggen, “na balverlies moeten we deze binnen vijf seconden terugveroveren”. Theater van de lach. “Doe effe normaal, man”, wil ik hem meegeven, hoewel … zinloze boodschap.

Praatjesmaker Bosz verwoordt zonder blikken of blozen zijn doelstelling in Amsterdam. Kampioen worden en poule-wedstrijden in CL overleven. Het kan (niet) minder. We zijn in de strijd om de titel drie wedstrijden onderweg en in twee thuiswedstrijden heeft hij in de Arena vijf van de zes wedstrijdpunten aan de bezoekers uitgedeeld. Dat noem ik nog eens pressie spelen. Roda JC uit Kerkrade, in een ver verleden landskampioen als Rapid JC, pakt een punt, waar Ajax er in de laatste minuut twee uit handen geeft. JC, waar kennen we die initialen ook al weer van? Willem II uit Tilburg - de prachtige ‘Tricolores’ - hebben in veertig jaar nog nooit een punt in Amsterdam gehaald. Bosz komt er met zijn team niet aan te pas in het 41-ste duel. Schandalige vertoning.

Een nog grotere ‘rot sof’ is de wedstrijd tegen het Zuid-Russische FK Rostov. Na een 1-1 gelijkspel met enigszins aanvaardbaar voetbal voor het kritische Arena-publiek hing de ploeg van Bosz gisteren nog minder dan als los zand aan elkaar. De spelers hingen helemaal niet aan elkaar, terwijl hun trainer de avond tevoren nog stellig beweerde “Wij gaan winnen!”. Wat had hij ook anders moeten zeggen? Maar veel belangrijker: wat gaat hij nu zeggen? Ik denk dat hij niet in staat is iets zinnigs over zijn equipe naar buiten te brengen. Mijn mening over Peter Bosz: “Inpakken en wegwezen!”. Bovendien, vooralsnog niet denken dat doelman Jasper Cillessen c.s. er weer spoedig bovenop komen. De keeper helemaal niet, want die pakt zijn biezen naar FC Barcelona. JC of geen JC, geld is de kwestie.

Doen de Catalanen er goed aan om opnieuw een JC naar hun roemrijke club te halen? Ook daarover heb ik mijn twijfels, want zo goed keept Cillessen de laatste tijd nu ook weer niet. En Ajax? Marc Overmars en zijn wijze collega’s laten hun oog vallen op een revaliderende doelwachter, de zogenaamde penaltykiller. Het is voor hun te hopen dat Tim Krul nog steeds in staat is om elfmeters te stoppen. Dat zal met een lekke defensie hard en hard nodig blijken te zijn.