PS kraakt een voet(bal)noot (16)

27 februari 2017 - Rotterdam, Nederland

Waar in de hoofdstad het dak dicht blijft, gaat in de Maasstad de Kuip uit het zijne. Met werklust en wilskracht, onder toeziend oog van doellijntechnologie, is de titelconcurrent uit de Lichtstad (terecht) met 2-1 buitenspel gezet. Daarmee blijft de voorsprong op 020 van vijf punten intact, die op het Philips-gezelschap wordt elf punten. Dat laatste verschil is een zekerheidje, want niet meer te overbruggen.

‘Weer een stap dichterbij de titel’, hoor en lees je al weken over de Rotterdammers. Op zich niet onbegrijpelijk, het laatste kampioenschap dateert uit het vorige millennium. Het ‘legioen’ smacht op volle kracht, ook al heeft hun cluppie in Europa niets te zoeken. Landskampioen worden om in de Champions League roemloos ten onder te gaan? Zinloos. Alleen centen zorgen voor genoegdoening, wat in het niet valt bij de suprematie van Europese topclubs. Zie Ajax dat vier keer en PSV dat twee keer op rij probeerde om mee te hinkelen. Vergeefse moeite.

Wat ik hoor noch lees: de eredivisie-competitie moet nog dertig procent aan wedstrijden afleggen. Rotterdammers zwoegen en ploeteren zich naar het einde met dat ene doel voor ogen. Krijsend en tierend werkvolk op de tribunes - in of naast hun Kuipstoeltjes - trekt vrij gemakkelijk de thuiswedstrijden over de streep. Het vergeet dat Feijenoord zonder aanhang nog naar Amsterdam moet, waar een warm onthaal wacht. Ik ben er zeker van dat de drie punten in de Arena blijven. Geen 1 april-grap, maar een 2 april-gegeven. Blijft voor negen wedstrijden een verschil van twee punten over.

Ook Ajax zal niet alle resterende negen wedstrijden winnen. Rond zijn Europa League-inspanningen ligt puntenverlies in de nationale competitie op de loer. Daar heeft Feijenoord geen last van. Toch, Ajax heeft de betere spelers in huis, hetgeen zich naar mijn mening ten lange leste uitbetaalt. Vaak wordt vergeten dat ook topclubs in Nederland aan het eind van de competitie onverwacht puntverlies lijden tegen ‘kleinere’ tegenstanders, die in doods- en degradatienood stevig van zich afbijten. Zelfs in de allerlaatste wedstrijden zijn verrassingen nooit uitgesloten, zie de les die 020 in het vorige seizoen heeft geleerd.

De strijd om het landskampioenschap van het seizoen 2016-2017 staat nog steeds bol van de spanning. Vooral op en rond de Coolsingel speelt dit een hoofdrol met grote kans op stress. Rotterdammers staat een moeilijke periode te wachten. Zij kunnen alleen maar GEK worden. Pakt hun club de titel, zijn euforie, biergebruik, migraine en wat niet meer daarna niet te overzien. Nog gekker worden ze als het NIET lukt en - zoals ik voorspel - Ajax er alsnog met de hoofdprijs vandoor gaat. In het begin van het seizoen nooit door mij verwacht, ook niet aan de trainer te danken. Het is gewoon een kwestie van voetbalkunde en -klasse. Omdat Ajax in staat was voor veel geld échte voetballers in huis te halen, laatstelijk nog een Braziliaan, trekt het aan het langste eind. Werkers die eigenlijk non-voetballers zijn, slopen zichzelf aan dat eind uit de prijzen, Katwijker Kuyt voorop.