PS kraakt een voet(bal)noot (20)

8 mei 2017 - Castricum, Nederland

Excelsior, met de E die vóór de F komt (althans in het alfabet) haalt het huzarenstukje uit dat niemand voor mogelijk hield. Letterlijke betekenis luidt Steeds Hoger, een streven dat valt te respecteren. Tegen de nabuur aan de Maas bewijzen de roodzwarten hun eerzucht. Niet met 1-0 of 2-0, maar met 3-0 gaan de favoriete Kuipbewoners de papierbak in. Een zeperd van jewelste, hoe is dat mogelijk?

Met nog één wedstrijd te gaan, moeten de roemruchte Rotterdamse roodwitten geen goden verzoeken. Zij krijgen er tot besluit wel een op bezoek, Heracles, de figuur uit de Griekse mythologie die onder de naam Hercules in het oude Rome als god werd vereerd. Als onwettige zoon van Alexander de Grote trachtte hij heel lang geleden nog koning van Macedonië te worden. Het zou een enorme stunt zijn als hij op 14 mei 2017 nieuwe geschiedenis schrijft: koning van Maas-edonië. Dat zou een ware tragedie zijn.

Dan moet overigens die andere Griekse jongensnaam uit de mythologie, Ajax, zijn betekenis van Krachtige Krijger in Tilburg waarmaken. Mochten beide strijders - Ajax zowel als Heracles - in hun krijgszucht slagen, spreken we nog jarenlang over een Rotterdamse tragedie onder de naam Sof-okles.

Zover zal het mijns inziens niet komen. F komt vóór H, zowel in het alfabet als op de ranglijst van de eredivisie. Al zou het met de hakken over de sloot in de Kuip zijn, op de Coolsingel wordt het één grote klerenzooi. Als je na achttien jaar eindelijk een landstitel haalt, wil dat niet zeggen dat je volwassen bent. Het komende seizoen zal dat in de Champions League op het veld eveneens bewijzen.

Waar ik mij in de zuidelijke richting van Lyon beweeg - waar het donderdag enorm gaat stormen - raakt de Krachtige Krijger te vermoeid om opnieuw landskampioen te worden. Een ding staat voor mij vast: de 34ste wordt volgend seizoen veroverd.

Bij Willem II doven de ambities voor dit seizoen, op de tweede plaats, vlak achter de uitgeputte 010-representanten. Ooit waren de Tilburgse rood-wit-blauwen drie keer landskampioen en wonnen zij twee maal de KNVB-beker. Maar dat is al meer dan een halve eeuw geleden.

De Amsterdamse godenzonen maken zich op voor de zoveelste Europese finale, een aantal waar geen Nederlandse concurrent aan kan tippen. En … met voldoende krijgslust weten zij deze Europese beker ook voor de tweede keer binnen te halen. Al was het maar om daarin op gelijke hoogte met F. (010) te komen, bovendien om die vreselijk arrogante man langs de lijn bij ManU, de kwezel Mourinho, op zijn nummer te zetten.

Ik ga voor het een en voor het ander. Onderwijl trap ik lustig op mijn tweewieler door naar zuidelijke dreven. Op zoek naar de zon, een glaasje wijn en een stokbroodje met kaas. Daarmee voel ik mij pas de echte kampioen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl