Rebellen en Dwarsdenkers, een inruil

28 februari 2020 - Amsterdam, Nederland

De glans is eraf, het gelouwerde Ajax glijdt in ijltempo van de troon. In betrekkelijk korte tijd is de spaarpot aanzienlijk gevuld, maar zijn frivoliteit, artisticiteit, vreugde en schwung in het spel als sneeuw voor de zon verdwenen. Verklaringen voor deze kwaliteitsval zijn er voldoende, het argument van geblesseerde spelers voorop. Toch zijn meer vraagtekens op hun plaats. Wat is er aan de hand met spelers als bijvoorbeeld Dusan Tadic en Ryan Babel, om maar eens een tweetal in het veld staande sterkhouders te noemen. Zijn volledig uit vorm, raken geen bal fatsoenlijk en laten zich door carnavaleske clowns van Getafe helemaal dol draaien en uit hun spel halen. De man in het roodwitte shirt met zijn charmante carnavalkapsel voorop. Ook Tadic, met aanvoerdersband, kan kritisch naar zijn kunstjes kijken.

In het licht van de komende boekenweek - thema ‘Rebellen en Dwarsdenkers’ - mogen met name de twee hierboven genoemde Ajacieden zich als ‘thema-dragers’ opstellen. Ik besef dat voetballers, uitzonderingen daargelaten, geen lezers zijn. Daar gaat het mij ook niet om. Ik zou vinden dat Dusan Tadic in deze fase van de competitie een rebels dwarse voortrekkersrol moet vertolken. Hij moet zijn trainer Ten Hag dwingen hem níet op te stellen, omdat hij al weken c.q. maanden uit vorm is. Afwezigheid en een goed boek pakken zou Tadics bovenste beste bijdrage op dit moment zijn. Als ultiem dwarsdenkende aanpak zou géén vervanger het veld in moeten worden gestuurd. Noch Huntelaar, noch Traoré laten zien dat hun inbreng in de aanval het scorend vermogen, standaard kenmerk van Ajax-spel, op peil kan houden, laat staan verhoogt. Uiterst verrassend zou zijn om de strijd in de rest van dit seizoen - titel en beker - met tien spelers aan te gaan. Tien tegen elf maken naar mijn heilige overtuiging mysterieuze krachten in de sport los. Krachten die voor bovenmodaal betaalde veldspelers, die zich dan écht moeten inzetten, voor het laatste deel van competitie- en bekerwedstrijden best zijn op te brengen.

Hetzelfde advies geef ik met betrekking tot Ryan Babel, ook al wil hij zich wekelijks manifesteren om straks deel van Oranje op het EK te mogen uitmaken. Welnu, in zijn huidige vorm kan hij dat volgens mij schudden, al weet ik niet hoe bondscoach Koeman daarover denkt. Een paar weken rust kunnen hem mogelijk, net als Tadic, weer in betere vorm doen terugkeren, al dan niet met verkleurde haardos.

Toch ga ik nu twijfelen. Als Tadic én Babel dit voorstel realiseren, wordt het Ajax met negen spelers wel erg lastig gemaakt. Verdient het resterende negental tegen elke andere eredivisionist nog steeds meer dan de gezamenlijke tegenstanders, met twee veldspelers minder broodnodige overwinningen binnenhalen is een schier onmogelijke opgave. Dat snap ook ik eigenlijk wel.

Heer ten Hag, doe mij een lol en neem in ieder geval het besluit om Tadic én Babel voorlopig niet op te stellen. Gun dit duo zijn rust en zet wie-dan-ook in hun plaats in uw opstelling. Slechter dan de laatste weken, maanden kan het zeker niet gaan!

1. Marijke:
    28 februari 2020
    En dan wordt het zondag... AZ. Ajax. Hoho.
    Ik wens jou heel veel dwarsdenkerige rebellie toe. Hoop dat je uit je dak gaat van enthousiasme, maar vrees met vrezen. Sterkte!