Reis ‘Down Under’ sept.-okt. 2019 (1)

25 januari 2019 - Limmen, Nederland

De droomreis in ons najaar van 2019 voert naar de onderkant van de aardglobe - down under -, waar aldaar het voorjaar gaande is. We vliegen van Amsterdam via overstap in Singapore naar Darwin. Bezoek aan Northern Territory, een van de zes deelstaten van Australië, betekent bezoek aan mooie natuur in Kakadu National Park. Dit uitgestrekte gebied ten oosten van Darwin is het grootste nationale park van dit zuidelijke continent, staat op de werelderfgoedlijst van Unesco en maakt deel uit van regio ‘The Top End’. Het ligt aan de voet van de mystieke habitat van aboriginees: Arnhemland. Een kijkje in de moerassen van Kakadu brengt ons tevens naar de kilometerslange Katherine Gorge om te wandelen en naar de billabongs van Litchfield National Park om te zwemmen.

Eenmaal in Kakadu NP ontdekken wij tussen riviertjes, watervallen en poeltjes een enorme diversiteit aan flora en fauna, die nergens anders ter wereld is te vinden. Het park herbergt uitgestrekte wetlands, groene heuvels, eeuwenoude bossen en legio gigantische termietenheuvels. Ieder seizoen levert een andere aanblik. De aboriginees onderscheiden niet minder dan zes verschillende jaargetijden, elk met eigen kenmerken, hoogtepunten en bezienswaardigheden.

Van december tot maart (‘Gudjewg’) heerst het regenseizoen met stormen, hevige regens en overstromingen. In april (‘Banggerreng’) zijn soms nog hevige stormen, is de hemel helder en vloeit het water weer weg. Van mei tot juni (‘Yegge’) is het koeler, maar nog altijd vochtig. Vroege ochtendmist bedekt de vlaktes. Juni tot augustus (‘Wurrgeng’) heet ‘cold weather season’ met temperaturen van 17 tot 32 graden Celsius. De bodem raakt dan veelal uitgedroogd. Van midden augustus tot midden oktober (‘Gurrung’) toeven wij midden in heet, droog weer met temperaturen van 23 tot 37 graden Celsius. We kunnen dan naar schildpadeieren zoeken. Resteert nog de periode oktober tot eind december (‘Gunumeleng’), waarin regelmatig een storm de kop opsteekt. Dat heet het pre-monsoon stormseizoen. Het park krijgt dan zijn groene(re) kleuren weer terug.

Het ligt in onze bedoeling om zelfstandig per 4WD door Kakadu te trekken. Dat betekent een uurtje of drie vanaf Darwin de weg naar lodge en kampeerplek zien te vinden. “We want Walkabout-adventure!!!”

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    25 januari 2019
    Jullie vertoeven dus in de Gurrung en misschien een stukske in de Gunumeleng-periode op dat prachtige continent. Ik verheug me nu al op de foto's. Ha! Jullie die een 'walkabout' gaan doen, zij het anders dan de Aboriginals, steengoed.