Reis ‘Down Under’ sept.-okt. 2019 (2)

26 januari 2019 - Limmen, Nederland

Walkabout-adventure naar de allermooiste plekken in Kakadu. Dat is wat ons staat te wachten. Wij moeten ons volledige programma nog uitstippelen. Kiezen tussen Jabiru Region of South Alligator Region of Yellow Water Region of Mary River Region. Of wordt het én-én in plaats van óf-óf. In ieder geval wordt het een off-road avontuur!

Jabiru is de belangrijkste uitvalsbasis van Kakadu. Hier zijn veel voorzieningen. South Alligator beschikt over een rivier en wetlands met een grote verscheidenheid aan vogels en de kans om krokodillen te spotten, de levensgevaarlijke zoutwatermonsters. In Yellow Water zijn ook wereldberoemde wetlands. Tevens is hier het Warradjan Cultural Centre met veel informatie over de aboriginees. Mary River vormt een uitdaging voor prachtige bushwalks, met imposante watervallen en waterholes.

Daarmee zijn onze keuzemogelijkheden niet eens uitgeput. Neem East Alligator met regenwoud, rotsformaties, rotstekeningen, uitgestrekte vlaktes en de prachtige East Alligator rivier. Neem Nourlangie, ook met rotstekenngen en prachtige uitzichtpunten als Gunwarddehwardde en Nourlangie Rock. Neem Jim Jim Falls en Twin Falls Gorge, vooral bekend om de imposante Jim Jim watervallen, die kletterend tussen het groen neervallen. Excursies, excursies, excursies. Elk seizoen met zijn eigen mogelijkheden, wij in onze jeep met onze eigen mogelijkheden. Wij zijn onze eigen gids in de vorstelijke natuur, waar bijzondere vogels bekijken en spannende boottochten maken tot de avonturen behoren. In Kakadu leven wallaby’s, koala’s, dingo’s, zeekoeien, schildpadden, slangen … maar de bekendste bewoners zijn en blijven de krokodillen.

Ik moet nog overdenken of ik een ‘bushtucker-cursus’ wil volgen. Daarin kom ik meer te weten over het traditionele voedsel van aboriginees: slangen, fruit, knollen en larven. Die uitdaging bestaat uit de proef op de som, die niet alleen uit het verzamelen, maar ook uit het eten van deze lekkernijen bestaat.

Misschien is het nog wel aparter om een nachtsafari met aboriginees te doen. Met die vriendjes in een boswandeling eten verzamelen en hun lokale gebruiken en gewoonten leren kennen. Dan leer ik tenminste eens hoe ik een speer en een boerang moet hanteren, en nog belangrijker, hoe ik een didgeridoo moet bespelen. Dat laatste in een aboriginal bandje, gaaf toch?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    26 januari 2019
    Slangen en larven zoeken en eten, krokodillen uitdagen, afgewisseld door een deuntje op de digeridoo, al varend langs de watervallen...ik zie het voor me: dat wordt een onvergetelijk uitheems avontuur! Hou die speer goed vast, want stel dat die krokodil in de aanval gaat...huh. Down Under...héél speciaal!