Bij Ringeling rinkelt de virtuele kassa

24 oktober 2016 - 's-Hertogenbosch, Nederland

Zo’n tweehonderd fietsers komen jaarlijks in Nederland om het leven door ongelukken, zesenzestigduizend raken dusdanig gewond dat zij het ziekenhuis moeten bezoeken. Nog eens twaalfduizend wielrijders raken lichtgewond. Cijfers die niet liegen, oordeelt business-strateeg Johan Ringeling van verzekeraar Interpolis. Zijn slimme fietsbel moet die aantallen in neerwaartse richting buigen.

Is Ringeling’s initiatief om de verkeersveiligheid te vergroten lovenswaardig? Het gaat om een kek apparaatje op het fietsstuur dat via een app draadloos met een smartphone communiceert. Een tijdige waarschuwing moet de fietser wakker schudden voor linke situaties om zo ongelukken te voorkomen.

Voor de fietsrit begint, is zichtbaar waar zich gevaarlijke plekken op de route bevinden. Is de fiets eenmaal gaan rijden, volgt de computer de gps-locatie. Dertig meter voor een gevaarlijk kruispunt gaat de alerte fietsbel trillen, zoemen of rood knipperen. Hij bedoelt: “Opletten, oen!!!”. De fietser kan zelf ook geluid instellen en gevaarlijke plekken invoeren.

Ringeling’s verwachting is dat vooral scholieren en ouderen plezier aan de ‘Safe2Bike’ - zo heet de app - kunnen hebben, omdat zij de grootste risicogroep vormen. In Den Bosch hebben scholieren de app getest. Vreemd genoeg bleek het geen vrijbrief te zijn om, op de fiets rijdend, nóg vaker dan gewoonlijk met hun smartphone bezig te zijn.

Lezend over het wetenschappelijke karakter van deze uitvinding vraag ik mij af of 1 april aanstaande is. We wonen toch niet in karikaturaal Duckstad, denk ik bij dit verhaal. De al veel langer in gebruik zijnde fietstechnologie die fietsverlichting heet, wordt volgens de ANWB door de helft van de jongeren niet gebruikt. Zullen ze zo’n elektrische gevarenmelder dan wel massaal omarmen?

Veel fundamenteler is de vraag waarom de jeugd bij het inschatten van gevaren op de weg zou vertrouwen op deze nieuwe knippergadget. Dat doen ze op stoplichten, haaientanden, ronkende motoren en wat al niet aan waarschuwingen in het hedendaagse verkeer toch ook al niet.

De enige reden voor het invoeren van deze ‘wearable’ op het fietsstuur is naar mijn mening in marketing- en financiële termen te bedenken. In een promo op Youtube hoor ik het Ringelingen. “We hebben zeventien miljoen fietsers in ons land (?), ik hoop het apparaatje voor tien tot vijftien euro op de markt te brengen” …

Rinkel-de-kinkel, de marketing manager hoort zijn fietsbel tekeergaan. Ik denk dat zijn wonder zwaar gaat tegenvallen. De eerste technologie met alleen maar voordelen moet nog worden uitgevonden. Is die slimme fietsbel puberproof? Gewone lampjes worden al vaak genoeg gejat, batterijen raken leeg of defect. En dan zou de jeugd zo’n elektronische gevarenmelder wel in de armen sluiten?

Doe normaal, let gewoon op, ook in het verkeer. Rij hoogstens met z’n tweeën naast elkaar. Verleen voorrang waar dit volgens de regels geldt. Hou twee wielen op de weg in plaats van een ‘wheelie’ te maken, al is dit best knap. Je ziet het steeds vaker. U gelooft het niet? Ik zal eens een camera op mijn fietsstuur plaatsen. Laat ik meteen het ‘Landje van Tingeling’ bij ons om de hoek zien. Dat is nog eens lovenswaardig.

1. Marijke:
    24 oktober 2016
    Het is knap om door de bomen het bos van 'trap er niet in' te ontwaren. Geldt niet alleen voor de tingelingapp, we worden beduveld tot en met, ter meerdere glorie van op geld belusten via handige verkoop.
    Dat zoveel fietsers verongelukken of gewond raken blijft schrikbarend, daar niet van. Denk dat het niet eens lang meer duurt dat het dragen van een fietshelm wettelijk verpicht wordt gesteld. Moet daar trouwens niet aan denken, ook al denk ik dat.