Rondtoeren in betoverend Noord-Ierland (6)

27 maart 2018 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

We maken een sprongetje om Donegal Castle in het centrum van Donegal Town in Ulster te bezoeken. De laatste twee eeuwen liggen de kasteelgebouwen in puin, maar in de jaren 1990 is het complex vrijwel volledig gerestaureerd. Het geheel ligt aan een bocht van rivier River Eske, vlakbij Donegal Bay. Het meeste metselwerk bestaat uit lokaal gewonnen limestone en sandstone.

Aan de kust van de Atlantische oceaan staat in County Donegal een berg van 601 meter hoog: Slieve League. Hier bevinden zich enkele van de hoogste zeekliffen op het eiland Ierland. Hoewel minder bekend dan die van Moher in County Clare zijn ze wel drie keer zo hoog. Het terrein rond de kliffen is privé-grond en wordt voor het weiden van schapen gebruikt. De ‘View Walk’ kan niettemin als toegangsweg worden gelopen om bij het magnifieke uitzichtpunt te komen. Dat gaan we doen, al loopt het erg dicht langs de kliffen. ‘One Man’s Path’ sluit via een top van de kliffen aan op een pelgrimspad. Of we dit ook gaan bewandelen, waag ik te betwijfelen.

Enniskillen is hoofdstad van graafschap Fermanagh in Noord-Ierland, met 14.000 inwoners tevens grootste stad van de county. De stad ligt op een eiland, dat Upper Lough Erne van Lower Lough Erne scheidt. In 1987 komt Enniskillen in het nieuws door een IRA-bom, die aan elf mensen het leven kost. Deze gebeurtenis wordt nu gezien als keerpunt in de Noord-Ierse vredesbesprekingen. Precies tien jaar na deze aanslag leest Gerry Adams, aanvoerder van Sinn Féin, een officiële verontschuldiging voor.

Graafschap Fermanagh is een graafschap van Ierland en ligt in Noord-Ierland. Het maakt deel uit van de provincie Ulster. Op ongeveer 120 kilometer van Belfast en 160 kilometer van Dublin is Fermanagh het meest westelijke deel van het Verenigd Koninkrijk. De grote meren Upper en Lower Lough Erne beheersen het landschap. Lough Erne is zeventig kilometer lang en is met de Shannon-rivier in Ierland verbonden. Daarmee is het de langste binnenwaterweg in Europa.

We kunnen ook andere toeristische attracties als de Marble Arch-grotten en de pottenmakerij van Belleek bezoeken.

Eiland Devenish ligt in Lower Lough Erne en is twee kilometer lang en een kilometer breed. We zouden net buiten Enniskillen een veerbootje vanaf Trory Point kunnen nemen om bij de kloosternederzettingen te gaan kijken.

Net buiten Omagh bevindt zich in County Tyron (Noord-Ierland) openluchtmuseum ‘Ulster American Folk Park’. Dit museum vertelt het verhaal van drie eeuwen Ierse emigratie, met name gericht op degenen die Ulster in de 18-e, 19-e en 20-ste eeuw voor de Verenigde Staten inruilden. Ik gaf al eerder aan, dat ik zeker voor de verhalen over de grote hongersnood (The Great Famine) veel belangstelling heb.

Blijft over om te gast in Belfast te zijn, waar we onze intrek in het Stormont Hotel aan Upper Newtownards Road nemen. We zullen zien of we tijd vinden om Stormont Castle, City Hall, Memorial Clock Tower en/of Hilden Brewery bezichtigen.

Als het weer maar mee zit …

1. Marijke:
    27 maart 2018
    Tja, als het weer maar meezit! De meimaandweergoden moesten jullie maar gunstig gezind zijn.En zo niet, wel dan wordt het groene Ierland nog stukken groener, ook een fraaie aanblik biedend. [ gisteren op tv toevallig brokken appelgroen Ierland gezien, prachtig felle kleur!] Bekijken wat je tot nu allemaal beschreven hebt zal zeer boeiend zijn, doch niet geheel haalbaar in een week, schat ik in. Jullie zijn nog jong, ga je toch vrolijk nog een keer?