(2) SAM68/69, over de film Philomena

18 december 2014 - Heiloo, Nederland

Donderdag 18 december 2014

Filmavontuur met Philomena

Vanavond gaan wij ‘de Beun’ weer in, theater next door in Heiloo. Al enkele jaren zijn we goede Beunamigo’s, tevens members van Filmliga. Ieder seizoen – van september tot mei – fietsen we door weer en wind om de aangeboden films te bekijken. ‘s Zomers een vrolijke klus, ’s winters somberder, koud en soms nat. Ik doel uiteraard op het fietsen. Waar de films uit het vorige seizoen wat teleurstelden, oogt dit seizoen - bijna halverwege – stukken beter.

Tot nu toe genoten wij onder het motto ‘Samen naar de film, ja gezellig!’ van Elle s’en va, Like father like son, The lunchbox en Mud. Vanavond staat Philomena op onze knipkaart, die met vilten stift wordt afgevinkt. Het wordt een druk bevolkte avond, want de laatste in kwestie, naar onze voorkeur zonder pauze. Veel cinefielen die op hun voorgaande vaste avond niet in de gelegenheid waren, willen nu hun laatste kans benutten. Vanuit onze luie bioszetel kijken wij altijd nieuwsgierig naar de mensen die om klokke precies van 20.15 uur staan te dringen. De theaterleiding speurt naarstig naar lege stoelen en bepaalt waar de grens tot toelating ligt. Wie moeten zij onverrichterzake naar huis sturen?

Ons wacht een Britse tragikomische film uit 2013. Het script won op het 70-ste Filmfestival van Venetië de prijs voor het beste scenario. Philomena won negen prijzen op dat Festival en bereikte de tweede plaats op het Filmfestival van Toronto. In 2014 won de rolprent een BAFTA-Award en behaalde drie Golden Globe Award- plus vier Academy Award-nominaties.

De film is gebaseerd op het boek The Lost Child of Philomena Lee van Martin Sixsmith. Hij vertelt het ware verhaal van de zoektocht van Philomena Lee naar haar zoon, die zij vijftig jaar eerder als ongehuwde moeder in het streng katholieke Ierland moest afstaan. De heilige Philomena was een jonge maagd, die een bestaan als martelares had en zo ook de boeken en de herinnering is ingegaan. De hoofdpersoon uit de gelijknamige film was allesbehalve maagd. Wel had zij het leven van een martelares met haar heilige naamgenoot gemeen. Haar geschiedenis – het moeten afstaan van haar zoon – is één grote kwelling voor haar.

Ik kan mij niet voorstellen dat deze film voor ons één grote kwelling gaat worden. De kwaliteit van de films tot nu toe brengt ons in ieder geval níet in verlegenheid. Voor de inmiddels afgevinkte reeks hebben wij de rapportcijfers 9, 8, 8 en 7 genoteerd. Toevallig een neergaande lijn. De film die zich in Ierland afspeelt, moet deze dalende index kunnen ombuigen. Eire is immers een heerlijk land, dat mij net zo aanspreekt als la douce France uit Elle s’en va. Op de site www.filmligaheiloo.nl staan trailers van de filmserie. Wij kijken vooraf altijd wat ons te wachten staat. In het nieuwe jaar zijn dat The Grand Budapest Hotel, The Selfish Giant, Nebraska, The Broken Circle Breakdown en een ‘Surprise’ film. Verassingen zijn helaas de wereld nog niet uit, verrassingen gelukkig evenmin. Deze avond gaan wij voor het laatste.

1. Marijke:
    18 december 2014
    Gelukt, de 500 woorden![ heb ze overigens maar niet geteld] Veel verrassends gewenst vanavond....