(7) SAM68/69, over 'Once upon a time'

23 december 2014 - Soest, Nederland

Dinsdag 23 december 2014

West Side Story in het Witte Huis

Morgen vliegen wij als Joint Strike Fighters naar vliegbasis Soesterberg. Eens zien of er nog een landingsplaatsje vrij is. Ruim vijftig jaar geleden bezocht ik daar de hangarwinkel voor Amerikaans personeel. Je keek je ogen uit. De mooiste cadeaus voor de zachtste prijsjes. Met mijn schoolvriendje was ik door diens ‘zwager’ uitgenodigd. Straaljagerpiloot Bert had de zus van mijn kompaan aan zijn staartstuk gehaakt. Tot onze voldoening, want de sympathieke snelheidsduivel vloog ook in zijn Ford Thunderbird met open kap over de wegen. Wij mochten als bijzitters mee. Helaas nooit in zijn Fighting Falcon of hoe zo’n geluidsbarrièrekraker ook heette. Toch verwende Bert niet alleen zijn girlfriend, maar ook ons royaal. Hij moest wel geld als oceaanwater verdienen.

Een verrassend geschenk was zijn LP van de West Side Story, die ik indertijd rond kerst van hem mocht ontvangen. Romeo en Julia op vinyl, maar dan anders. Ik heb de plaat met knalrode hoes nog altijd in mijn bezit. Mijn feestdagen konden toen niet meer stuk, al betrof het gezongen verhaal een pittige strijd op leven en dood. De heerschappij van straatbendes in de Upper West Side van New York City stond nadrukkelijk op het spel. Tony, bendelid van de Pools/Amerikaanse Jets, en Maria uit Puerto Rico, deel uitmakend van de Sharks, raakten verliefd op elkaar. De poppetjes aan het dansen. Maria … I just met a girl named Maria. Jezus, Maria-nog-aan-toe, hoe kerst wil je het hebben.

Wat ook met straatvechten van doen heeft - zij het minder muzikaal - is het Nationaal Militair Museum op de voormalige vliegbasis Soesterberg. Dit gebundelde museum – legering van Legermuseum uit Delft en Soester Militair Luchtvaart Museum – opende deze maand zijn deuren voor het publiek. Op de openingsdag blijkt de belangstelling voor de betekenis van de Nederlandse krijgsmacht enorm. Lange rijen drommen voor de kassa’s, het lijkt het Rijksmuseum wel. Kerstgedachten van straatbendes?

Wij mengen ons niet in een strijd op leven en dood om ergens binnen te komen. In Soest hebben we een plekje gereserveerd, waar wij wat minder krijgszuchtig, wat vredelievender hopen te verblijven. De naam van ons onderkomen mag verwarrend lijken – Het Witte Huis -, onze uitdaging ligt in de omgeving vol fraaie natuur en een vleugje cultuur. In plaats van agressie zoeken wij de rust van de Soester bossen en duinen om een stevige wandeling te maken. Mochten wij aandrang krijgen om voor een bezoek aan Paleis Soestdijk in de rij aan te sluiten, gaan wij daar zeker niet om de voorste plaatsen op de vuist. Voor je het weet, krijg je de BVD achter je aan, of de AIVD, of de RVD. Sterker nog, als de mêlee op het bordes ons te hevig is, trekken wij ons vast en zeker achter onze veilige stellingen terug.

Back to the White House, waar een vredige kerstmaaltijd ons wacht. Het programma rond de kerstboom belooft levende muziek, perspectief voor een verzoeknummer. Maria. Lukt dat, kan ook Kerstmis 2014 niet meer stuk.

1. Marijke:
    23 december 2014
    Via Joint Strike Fighter of Ford Thunderbird of? de trein of? naar Soest, waar in Het Witte Huis naast een kerstmaal voor jullie ---who knows--- a girl named Maria beschikbaar is, zij het louter als louterende klank in jullie oren! Fijne dagen samen, glij niet uit, er komt nachtvorst en Peter, neem gerust tijdens de Soestse dagen kerstvakantie van je blog!