São Pedro gaat naar São Paulo

26 november 2016 - São Paulo, Brazilië

Alsof De Volkskrant mij op de voet volgt. Na een artikel over Rio de Janeiro is de beurt nu - in het Magazine-feestnummer - aan São Paulo. Gids ter plaatse is een Hollandse kunstenares die drie jaar geleden naar de grootste stad van Brazilië verhuisde en verliefd werd op de ‘warme, swingende, levende’ stad. Niet alles daar is pais en vree, volgens haar. “De kloof tussen arm en rijk is enorm, maar São Paulo is een stad waar alle etniciteiten samen leven en met elkaar mixen”.

Waar moet je wezen, wat moet je zien? Van Dominicus bezit ik de stedengids over Rio de Janeiro, eentje over São Paulo heb ik niet kunnen vinden. Van Trotter zit de gids over ‘Brazilië’ in mijn bagage. Deze pil van bijna zeshonderd bladzijden beschrijft São Paulo in een dertigtal pagina’s. Beetje geschiedenis, verschillende wijken, plattegrond, slapen en eten, wat is er te zien, dat soort dingen. Van genoemde Volkskrant-gids ter plaatse aarzel ik - São Pedro - (niet) plagiaat te plegen. Of ik tips van de kunstenares daadwerkelijk navolg, zal de toekomst uitwijzen.

Wij verbleven wel eens in een Pestana Hotel. Ik moet eraan denken als ik het adres van ‘Bar Drosophyla’ lees, Rua Nestor Pestana 163. De review van een Amsterdamse bezoekster laat niets (of alles) aan de fantasie over. Zij meldt:

… This place is wonderful! It's a cozy ‘vintage’ bar with some ‘weird but lovely’ decorations in a beautiful 20's era house. Loved it! The cocktails are delicious. The staff is very friendly and gives you the perfect service. We also had our dinner here. Ask for the steak tartare or beef stroganoff … it's so tasty! They also have live music during the week …

Genoemde kunstenares gaat ook graag naar Drosophyla in het oude centrum. “Daar zitten zowel toeristen als Brazilianen. Het café is de beste plek om de Brazilianen te leren kennen. De bar is een in ere hersteld woonhuis uit 1920 met allerlei kamers met gedrapeerde gordijnen, vitrines met spannende dingen en de opgezette-dieren-verzameling van de eigenares”.

“São Paulo is niet echt een wandelstad”, oordeelt de kunstenares. Toch beveelt zij een loopje over Avenida Paulista aan. “Maak een praatje met Paulistanos, de inwoners zijn vriendelijk, lief, open en zonnig. Vroeger was de Avenida het zakencentrum, nu is het met alle hoogbouw en brede straten net een filmset. De Paulistanos grappen vaak dat Avenida Paulista staat voor het huwelijk. De straat begint bij metrostation Paraíso - het paradijs - en eindigt bij station Consolação - troost -. Aan het eind moet je troost zoeken bij de therapeut”.

Wij wandelen best graag, maar of wij Avenida Paulista helemaal gaan uitlopen? …

Fietsen schijnt in Sâo Paulo dé rage te zijn. “Maar een spinningklas in Velocity is niet gewoon fietsen”, aldus de kunstenares. “Dat is feest. De laatste keer dat ik ging, stond een atletische lerares voor de klas te dansen in een minirokje met een uitbundig decolleté, waar zij een rozenkrans in droeg”.

São Pedro gaat vermoedelijk voor het eerst in zijn leven naar zo’n spinningklas (?).

1. Marijke:
    26 november 2016
    De Avenido Paulista aflopen is gelijk een huwelijkse reis van begint tot end, van paradijs tot therapeutische troost? Dat huwelijk loopt kennelijk niet op rolletjes, het end lijkt een scheiding. [eh, van de wandeling]. Heb je nietwaar, een verleidelijke danseres onderweg ontmoeten, in minirokje en met decolleté doet huwelijkse trouw wankelen. Desondanks: geniet ze, wandel ze!