Naar de Schotse Hooglanden (2)

27 augustus 2016 - Ullapool, Verenigd Koninkrijk

Om vanaf Isle of Skye naar het vasteland en Ullapool te komen, nemen we de brug via Kyleakin. We kunnen eerst nog een bezoek brengen aan Eilean Donan Castle, een van de meest gefotografeerde kastelen. Het romantische kasteel is via een dam te bereiken. We rijden naar Kyle of Lochalsh en koersen dan noordwaarts naar Stromeferry, Strathcarron en Achnaseen.

Ullapool is een echt vissersdorpje, gelegen aan het Loch Broom. Het stadje heeft twee kleine musea. Van hieruit kunnen we tochten naar de eilanden en naar het noordwesten maken. De kust bij Ullapool is schitterend en de weg erlangs biedt spectaculaire uitzichten. In zuidelijke richting kunnen we langs de Corrieshalloch Gorge, een diep en bebost ravijn, waar de waterval Falls of Measach naar beneden stort. Aan de noordkant van Loch Maree liggen bij Poolewe de Inverewe Gardens. Exotische planten en bomen dragen hier dankzij het milde klimaat van de golfstroom bijna het hele jaar kleur. Tuinen voor Erna, want zij behoren tot de ‘National Trust of Scotland’.

Wat we vanuit Ullapool ook zouden kunnen doen, is de ferry naar Stornoway op het eiland Lewis & Harris nemen. Twee namen die doen denken dat het om twee eilanden gaat, maar schijn bedriegt. Het eiland staat bekend om zijn spectaculaire natuur. Stornoway is de hoofdstad en heeft een bedrijvige haven. Op 26 kilometer ten oosten van Stornoway liggen de oude Standing Stones of Callanish, geen plek waar de Rolling Stones zullen optreden. Helaas heeft de ferryverbinding naar Lewis & Harris geen grote frequentie, dus … of het ervan komt?

Om naar de volgende bestemming Inverness te komen, verlaten we de westkust voor een rit naar het oosten. We kunnen eerst nog naar Golspie, dat aan de Noordzee ligt. Bij Golspie kunnen we de mooi ingerichte kamers van Dunrobin Castle bezoeken, een kasteel dat al vele jaren in bezit is van de Sutherland’s. Erna wil hier vast door de fraai aangelegde tuin wandelen, ik neem wel op een bankje plaats om naar de demonstratie met roofvogels te kijken.

Als we vanuit Golspie naar het zuiden in de richting van Inverness rijden, komen we voorbij de Cromarty Firth, waar we met een beetje geluk een glimp van een tuimelaardolfijn kunnen opvangen. Op het schiereiland Black Isle ligt het pittoreske dorpje Cromarty, vanwaar we naar het uitzichtpunt kunnen komen om meer dolfijnen te spotten.

Inverness is de hoofdstad van de Highlands. In vroeger tijden is de stad regelmatig platgebrand en leeggeroofd door leden van diverse clans. In het Inverness Castle is tegenwoordig de rechtbank van het graafschap ondergebracht. Het Abertarff House is een van de oudste huizen van de stad.

In de omgeving van Inverness liggen Culloden Moor en Cawdor Castle. Op 16 april 1746 vond de laatste veldslag op Brits grondgebied bij Culloden Moor plaats. Het ligt er nog net zo bij als toen. Cawdor Castle komt voor in Shakespeare’s Macbeth. Hier wordt Macbeth koning Duncan vermoord. Of dat zich hier ook allemaal écht heeft afgespeeld, zullen we gaan zien. Het kasteel is aan de binnenzijde te bezichtigen.

1. Marijke:
    27 augustus 2016
    Hoe lang blijven jullie weg? Om alles te bekijken waarover je vertelt in deze en in voorgaande blog, schat ik dat jullie twee maanden in Schotland doorbrengen ‼️...eh, klopt dat? (neen).