Singapore, voor ons een ideale stopover (deel 1)

31 juli 2019 - Singapore, Singapore

Tussen Maleisië en Indonesië ligt Singapore, verdeeld over 63 eilanden. De stad Singapore beslaat het grootste deel van het gelijknamige hoofdeiland. Eigenlijk een stadstaat, want buiten de stad zijn geen andere dorpen of steden. Wij maken hier een tussenstop om tussen ruim vijf miljoen inwoners te vertoeven. Omgerekend bijna achtduizend bewoners per vierkante kilometer, bijna twintig keer zo veel als in Nederland. Hoewel niet voor onze (gemoeds)rust is Singapore voor onze reis naar de Australische steden Darwin (Northern Territory) en Perth (Western Australia) - na zo’n dertien uur vliegen - een welkome tussenstop.

In Singapore heerst door bloeiende economie een hoge welvaart. De haven is één van de grootste ter wereld, de Beurs behoort tot de invloedrijkste in de regio. Strenge regels maken wonen en werken er veilig. Verhalen over hoge boetes zijn niet overdreven. Een peuk op straat gooien, fietsen op voetpad of voedsel nuttigen in de metro levert honderden euro’s boete op. Wij roken niet, hebben geen fiets bij ons en stappen niet ondergronds. Evenmin kauwen we Chiclets. Vuil op straat gooien is hier immers ‘not done’, waardoor Singapore vermoedelijk de schoonste stad van Azië is.

De geschiedenis van Singapore voert zeker zes eeuwen terug. De plek begon als stad en haven genaamd ‘Temasek’, tamelijk belangrijke handelsplaats. In de 15e eeuw kreeg het de naam ‘Singapura’, basis voor het latere Singapore. Na enkele eeuwen met diverse machthebbers hebben de Britten het gebied, waar Singapore lag, in 1819 gekoloniseerd. Sir Thomas Raffles stichtte er een handelspost. In het huidige Singapore komen we die naam Raffles dan ook regelmatig tegen. Aan de noordoever van de Singapore River staat een wit standbeeld van hem op de plek waar hij aan land kwam.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vielen de Japanners Singapore binnen en namen het vanaf 15 februari 1942 in handen. In september 1945 namen de Engelsen de macht weer over. Op 31 augustus 1963 werd Singapore onafhankelijk van Groot-Brittanië. Het was toen onderdeel van Maleisië, geen echt succes, omdat de Maleisiërs niet gelukkig waren met de grote meerderheid aan etnische Chinezen binnen Singapore.

In 1965 werd Singapore noodgedwongen zelfstandig. Het Maleisisch parlement besloot met 126 tegen 0 stemmen dat Singapore de republiek moest verlaten. Dit legde Singapore uiteindelijk geen windeieren. Stormachtige groei en overwinnen van financiële crisis in Azië in 1997 en de uitbraak van SARS in 2003 maakten Singapore helemaal ‘hip en happening’. Een stad waar mensen graag wonen of op bezoek komen. Voor onze reis is Singapore - in het zuidoosten van Azië - gunstig gelegen. Moderne luchthaven en prima verbindingen met het Verre Oosten en Oceanië. Voor vele reizigers is Singapore een overstap vanuit Europa of Amerika naar Aziatische bestemmingen als China, Thailand, Indonesië en de Filippijnen. Ook voor bestemmingen in Australië en Nieuw-Zeeland is Singapore een populaire tussenstop. Voor Nederlanders vooral op weg naar Bali, Auckland en Australische bestemmingen. Sommige vliegtickets bieden de mogelijkheid tot een ‘stopover’ in Singapore. Dat doorbreekt de lange reis en overbrugt een deel van het tijdsverschil met de eindbestemming.

Singapore, here we come!

1. Marijke:
    31 juli 2019
    Van Bali naar Nederland vliegen beduidde jaren geleden voor ons een tussenstop maken van 7 uren op de luchthaven van Singapore. Hadden we een stadsrondtoer kunnen boeken, deden we niet. De luchthaven is op zich al een hele stad. Stad met heerlijke loungestoelen, met ontelbaar veel winkeltjes in eindeloos lange gangen. De 7 uren waren zo voorbij. Hoe zou het daar nu zijn? Jullie gaan het ontdekken...hoe leuk is dat!!!
  2. Reggy:
    1 augustus 2019
    Ja hebben indertijd ook 7 uur moeten overbruggen in Singapore. Geen straf. Hadden toen geen ' chicklets ' bij ons. Dus dan maar op een houtje.