Singapore, voor ons een ideale stopover (deel 2)

3 augustus 2019 - Singapore, Singapore

Singapore is een stadstaat met veel gezichten. Aziatisch bolwerk, culturele smeltkroes. Sinds eind vorige eeuw enorm ontwikkeld, uitgegroeid tot een van de dichtstbevolkte én een van de welvarendste landen ter wereld. Glanzende wolkenkrabbers zij aan zij met primair regenwoud. Naast de torenjungle in het centrum liggen de futuristische ‘Gardens by the Bay’, een fantasie-eiland als natuurwonder. Toekomst wordt er met het verleden verbonden. Koloniaal erfgoed, herinneringen aan Tweede Wereldoorlog. Vooroorlogse pakhuizen verbouwd tot hippe boetieks en café’s. Tempels, moskeeën en kerken delen de wijken met moderne spa’s en dakterrassen. We zullen onze ogen uitkijken en tijd tekort komen.

Tot halverwege vorige eeuw was Singapore een stad, waar veel armoede heerste en waar het leven hard was, net als op veel andere Aziatische plekken in die tijd. Binnen enkele tientallen jaren is Singapore van derdewereldland naar een zeer welvarend en modern land uitgegroeid. Het beleid van regeringspartij PAP (People's Action Plan) wordt door de huidige generatie gezien als streng, maar is voor Singapore de redding van de ondergang geweest. Singapore kan - met zijn Confuciaanse regering - ten voorbeeld staan voor vele samenlevingen in de wereld, met het confucianisme als perfect systeem voor succes. Het is nu een van de belangrijkste steden ter wereld.

Singapore heeft een uitstekende infrastructuur, voortreffelijke medische voorzieningen én is een van de veiligste steden ter wereld. Het is ook een shoppingparadijs. In de grote shoppingmalls of in kleinere winkeltjes en op markten vinden we ongetwijfeld waar voor ons geld. Wie weet, waar wij tegenaan lopen. Singapore’s grootste winkelcentrum ‘VivoCity’ heeft behalve winkels ook de mooiste uitzichten. In onze Harbourfront Walk kunnen we vanaf platforms uitkijken over de kabelbaan boven de populaire speeltuin ‘Sentosa Island’, waarin jong en oud van ontspannende thermale baden en spannende waterattracties, sporten en evenementen genieten.

Niet alleen winkelen is - naar Europese maatstaven - goedkoop, ook openbaar vervoer, uit eten en uitstapjes zijn voordeliger dan in menige Europese hoofdstad. Singapore biedt een combinatie van vrijwel alle Aziatische keukens. Indonesisch, Japans, Maleis. Thais, Chinees, Indiaas, Vietnamees… iedere keuken is hier op grote schaal vertegenwoordigd. De lokale Singaporese keuken is eigenlijk ook een mengelmoes van gerechten en invloeden uit omringende landen. Het voordeel van Singapore ten opzichte van andere landen is dat er hier duidelijke regels zijn met betrekking tot de voedselhygiëne. We moeten wel waakzaam blijven wat we eten en waar, maar de kans op voedselvergiftiging is kleiner dan in veel andere landen in de regio.

Een saté’tje met vlees (kip, rund, lam) van de barbecue in zoete, pittige pindasaus trekt me wel aan. Dat zal ik niet zo snel beweren over een vissenkopcurry, lekkernij van een volledige vissenkop, gestoofd in pittige curry. Het vlees van de wang schijnt hiervan het zoetst te smaken. Nee, dan geef ik uit de lokale gerechten de voorkeur aan een laksa om te proberen. Rijstnoedels, garnalen en viskoekjes in stevige saus van kokoscurry, met chilipeper en laksabladeren, het lokale kruid. Of Erna dit ‘preuvenement' met mij gaat delen, waag ik te betwijfelen. Zij houdt immers niet van kokos, geloof ik.

1. Marijke:
    3 augustus 2019
    Die vissenwang trekt mij ook niet, maar de rest van wat je noemt klinkt redelijk appetijtelijk, zij het dat jullie overal om mild gekruid moeten vragen, anders vliegen tong en keel in brand. Huh.
    Op electronicaterrein schijnt Singapore een walhalla te zijn, wie weet welke koopjes jullie portemonnee groot plezier doen! Snorren maar!