Naar Sun Peaks, waar de zon niet piekt

23 mei 2016 - Sun Peaks, Canada

In ons Canadese reisprogramma is een 450 kilometer lange trip van Jasper naar Sun Peaks opgenomen. Het wordt een minpunt in onze Canada-experience, want van de 450 treffen we 425 kilometer lang gestaag neervallend hemelwater. Regen, regen, nog eens regen, en tóch staan hier en daar op het land van sommige boeren de sproeiers in werking. Geen zin om de apparaten uit te zetten, or what?

Wij komen al vrij snel langs de hoogste en indrukwekkendste berg van de Canadese Rockies. Zoals te verwachten verschuilt de 3.956 meter hoge Mount Robson zich met zijn hoofd in de wolken. Een echt opperhoofd. Volgens toergids Pierre, die wij in het bezoekerscentrum tegen het lijf lopen, doet de berg dat tien maanden per jaar. “Jullie moeten dus nog maar een keer terugkomen”.

Mount Robson’s kolossale zuidwand is een steile helling van ruim drieduizend meter hoog. De herkomst van zijn naam is onbekend. Oorspronkelijke bewoners noemden hem ‘berg van de kronkelweg’, naar de opvallende rotslagen die de suggestie wekken dat er een pad naar de top loopt.

De berg en zijn omgeving vormen het Mount Robson Provincial Park, een verlengstuk van het Jasper National Park. Vanaf Yellowhead Highway nr. 16 hadden wij het mooiste uitzicht kunnen genieten, ware het niet dat …

Door het slechte weer is het op het vervolg van onze route evenmin wat het zou moeten zijn. Eindeloze wegen met water volgelopen ‘spurrillen’, eindeloze bossen met soms een armetierig ogend verbrand gedeelte, eindeloos weinig verkeer ook al is het een lang weekeinde met op maandag Victoria Day als vrije dag. Bovendien laat de fauna het op één hert en één roofvogel na teleurstellend afweten. Schuilen, schuilen, schuilen.

Als we eindelijk in Sun Peaks arriveren, treffen we in stromende regen en wintersportkou een luxueus mooie Sun Peaks Lodge met een royaal ruime kamer. Op z’n Amerikaans staan ons twee tweepersoons bedden ter beschikking, en dan nog zitten we comfortabel in ons zitje met luie stoelen aan een salontafel. Daarvoor behoeven we niet naar de riante lobby van het hotel te gaan, bovendien hoeven we vanwege de plenzende neerslag de deur niet uit. En dat is eigenlijk wel jammer, want het autovrije dorp ziet er als wintersportvakantiedorp uitermate gezellig uit.

Vakantieoord Sun Peaks staat oorspronkelijk onder de naam ‘Mount Tod’ bekend. In het begin van de jaren 1990 is het volledig gemoderniseerd en heringericht. De naam Sun Peaks slaat op een vijftal bergen: Top of the World, Sundance, Morrissey, Two Moons en Mount Tod. Wij reden het dorp binnen door een vallei die in zonlicht ongetwijfeld pittoresk zal zijn, maar waar voor ons in druilerige regen geen einde aan leek te komen.

Niettemin luidt de boodschap vanuit het oord dat het best als skioord bekend staat, dat men er het hele jaar door aan zijn trekken kan komen. De skilift kan wandelaars naar bergpaden brengen, vanwaar zij kunnen neerzien op een adembenemend landschap. Bovendien zijn een golfterrein, tennispleinen en een sportcentrum onder handbereik. Verder kunnen er natuurtochten, geleide bergtochten en ritten op een door paarden getrokken wagen worden gemaakt. Zelfs hengelen en vliegvissen in het heldere water van meren en rivieren hebben mij (ons) niet verleid, ons verblijf ter plaatse was slechts voor één nacht. De reis wordt vervolgd met opnieuw een lange trip van ruim driehonderd kilometer. Of die ook weer met de gieter van boven besprenkeld wordt …?

1. Marijke:
    23 mei 2016
    Het is te hopen dat jullie nu genoeg beren op de weg hebben gehad...nu de echte beren nog, da's leuker.
    Eigenlijk moeten jullie de route nogmaals rijden in omgekeerde richting zodra de zon schijnt.
    Wolkenloze hemelen gewenst!
  2. Reggy:
    24 mei 2016
    Na regen komt zonneschijn ...moet je maar hopen. Keep de moed erin. Wat je beschrijft is al een te gekke ervaring wow!!
  3. Cor Kluijtmans:
    24 mei 2016
    Bergen en parken hebben ze er in ieder geval genoeg.
    Nou, gisteren hebben we ook wat van die regen mee gekregen in Nederland. Ik wens jullie vanaf nu beter weer toe in dat prachtige land zodat jullie er ook vol van kunnen genieten.