Tuin van modekoning noch Koningsdag

25 februari 2018 - Marrakech, Marokko

Na uitleg over Argan-oliën door een vijftalige expert en massage van Torstens hals door ‘Goldfinger’ besluiten wij de ochtendlijke ontdekkingstocht door het oude stadshart van Marrakech op Italiaanse wijze. Zonder harira, couscous of tajine, maar met royale pizza en belegde panini's. Twee keer warm eten op één dag is noord-Europeanen te veel van het goede. Sabine en Serge zijn vegetariërs en nuttigen nauwelijks alcohol. Dat laatste is geen punt, want moslims schenken in de medina geen alcoholica. Pintje of glaasje wijn zou ik, ondanks hoge prijzen in Marokko, best lusten. Straks, buiten de opgetrokken muur, mijn tekort maar zien in te halen …

Ondanks Barbara’s advies om in de vroege ochtend te gaan, lopen we achter Serge als leidsman naar Jardin Majorelle. Lange trip noordwaarts, Sabine, Erna en ik gedwee in de achtervolging. Helaas blijkt onze Belgische gids niet de juiste coördinaten te volgen. Flink omwandelen levert bijzondere beelden van het leven in buitenwijken van Marrakech op, straathandel als hoogtepunt alsof het Koningsdag betreft. Terwijl koning Mohammed VI (54) pas in augustus jarig is. Als Westerse mensen vragen wij ons af hoe de inwoners hier hun boterham met legio verouderde en onbruikbare rommel kunnen verdienen.

Koning Mohammed VI staat wereldwijd bekend om zijn liefde voor jetski’s, golf en snelle exclusieve sportauto's. Marokkaanse jongeren noemen hem ‘M6’, wat voor hun staat voor Mohammed VI, maar tegelijk een knipoog naar het sportmodel van BMW is. M6’s liefde voor maatpakken is evident, eenzelfde pak heeft hij nooit tweemaal gedragen. In Amerika’s showbusiness heeft M6 veel vrienden, waaronder muziek- en modetycoon Sean Combs, die zijn drieëndertigste verjaardag in Marrakech vierde.

Mohammed VI moderniseerde onder meer het islamitische familierecht om vrouwen meer rechten te geven. Vrouwen van de koning leidden een verborgen bestaan, maar M6 presenteerde zijn bruid aan het Marokkaanse volk. Daarmee brak hij met de traditie van verstoppertje spelen.

Na zijn troonsbestijging in 1999 riep M6 alias Sidi Mohamed ben Hassan el-Alaoui een nationale conferentie bijeen, waar hij met de zes bevolkingsgroepen in Marokko - Arabieren, Joden, Christenen, Moren, Berbers en Toearegs - over een intercultureel Marokko in gesprek ging. Hij beloofde elke groep speciale rechten en voorzieningen. Vooral voor de Berbers betekende dit een welkome waardering van hun culturele eigenheid na jaren van onderdrukking onder koning Hassan II, de vader van M6.

Foutieve beslissingen nam M6 ook. Na een bezoek van de Spaanse koning Juan Carlos verleent koning Mohammed VI gratie aan 48 veroordeelde Spanjaarden. Een van de veroordeelden bleek een pedofiel, die zich meermalen aan jonge kinderen had vergrepen. In 2013 braken hierover in Rabat rellen uit, waarna de koning op zijn beslissing om de man gratie te verlenen moest terugkomen.

Hoewel wij vastbesloten waren om de beroemdste tuin in Marrakech ’s middags te bezoeken, zijn we het erfgoed van de Franse schilder Jacques Majorelle niet binnen geweest. Lange rijen voor de kassa weerhielden ons. Angstig dat bij voordringen rellen zouden uitbreken, draaiden we onze beslissing terug. Op een nabijgelegen terras kozen we voor sinaasappelsap en cola met een rietje.

1. Marijke:
    25 februari 2018
    Geen lusttuin Jardin Majorelle, wel de buitenwijken. Is weer 's wat anders. Zeker geen lusttuinen daar?
    M6 is al met al een toch wat socialer regeerder dan zijn pa. Gaf toen hij aan de regering kwam de Marokkaan hoop, weet ik nog goed.
  2. Cor Kluijtmans:
    6 maart 2018
    Interessante info over M6, deels bekend, deels onbekend. Hij deed, ondanks zijn privé-uitspattingen, veel goede dingen in Marokko. Vergat hij de bewoners van het Rif-gebied? Het is daar toch wel erg onrustig.