Tussen de Sasaks op gepeperd Lombok

5 augustus 2017 - Senggigi, Indonesië

Ons verblijf in Indonesië oogt verzorgd. Nachten doorbrengen in achtereenvolgens Millennium Hotel Sirih Jakarta, Jayakarta Suite Hotel & Spa Bandung, Grand Quality Hotel Jogjakarta, Purnama Hotel Batu en Kalibaru Cottages op het eiland Java, vervolgens Puri Saron Hotel Seminyak op Bali, ziet er onmiskenbaar goed uit.

Ons onderkomen in Jakarta bevindt zich in het hart van de stad, te midden van het zaken- en winkeldistrict, waar de actie is. Op steenworp liggen Tanah Abang Textiel Markt met winkelcentra en musea vlakbij. Het hotel  met 401 ruime kamers heeft als relax-oases een Lobby Lounge, Café Sirih en zwembad met sauna. In Bandung logeren we in een fraai op een heuveltop gelegen hotel. Op een kwartiertje buiten het centrum van de stad met vele kledingwinkels en gebouwen uit de Nederlandse koloniale tijd.

De naam van ons hotel in Jogjakarta spreekt boekdelen. Grand Quality is prima-de-luxe, uitvalsbasis in een buitenwijk, vlakbij vliegveld Adisucipto. In de bergachtige streek van oost-Java ligt ons onderkomen vlakbij het centrum van ‘Apple Town’ Batu, omgeven door bergen, met prachtige vergezichten. Het staat bij toeristen in hoog aanzien. In Kalibaru, niet ver van de veerboot naar Bali, verblijven we in een rustige omgeving met enkele authentieke dorpjes en landelijke vergezichten. Het hotel aan de oostrand van Java tussen Jember en Banyuwangi ligt op 430 meter hoogte, in een omgeving van koffie- en cacaoplantages.

In Seminyak, onze bestemming op Bali, verblijven we in Hotel Puri Saron, op korte loopafstand van het plaatselijke strand. Populaire toeristische bestemmingen, zoals het Ku De Ta Restaurant en het Legian-strand liggen op geringe rij-afstand. Het kunstenaarsdorp Ubud is verder weg, toch gaan we daar zeker heen.

Ons debuut naar Indonesië sluiten we af in Kila Senggigi Beach Hotel op Lombok. Op dit prachtige, ongerepte eiland verblijven we enkele dagen, waarin we niet alleen van het strand bij het hotel gaan genieten, maar ook excursies zullen maken. Vanaf Bali komen we per Gilicat ferry (speedboot) in twee uurtjes op het pepereiland aan, waarna we vermoedelijk verfrissend in het hotelzwembad onderduiken.

Ons hotel op Lombok is ruim van opzet en ligt aan het strand. Op loopafstand is het centrum van Senggigi, met winkeltjes en restaurantjes. Tijdens ons verblijf maken we in ieder geval een tocht over het eiland met bezoek aan een lokaal Sasakdorp, een lokale pottenbakkerij en een weverij. We doen indrukken op van de bewoners van Lombok, die nog volgens eeuwenoude tradities leven.

In de kristalheldere zee liggen drie tropische bounty-eilanden met schitterend witte zandstranden: Gili Trawangan, Gili Air en Gili Meno. Gili-eiland is eigenlijk een tautologie, want gili betekent in de taal van de Sasaks eiland. Overeenkomst met Sark, een van de Kanaaleilanden: er is geen gemotoriseerd verkeer. We zijn dus op de fiets of paardenkar aangewezen. Op een van de Gili-koraaleilanden duiken we vast het water in om ons al snorkelend te verpozen. Ik denk dat wij pauze houden op het rustige Gili Meno, want Gili Trawangan en Gili Air zijn meer de party-eilanden.

1. Marijke:
    5 augustus 2017
    Jullie ganse reis klinkt als een luxe party vol verwennerij.
    Een van onze kleindochters reist op dit moment over Java, kijkt samen met haar partner de ogen uit en kwam tot de conclusie dat verhuizen met een verhuiswagen zeer passé is. Je pakt je fiets of brommer en plaatst daar koelkast, stoelen, emmers, varken, je vrouw en vier kinderen op en verhuizen maar!
  2. Reggy:
    5 augustus 2017
    Vanaf Gili-Meno (waar wij 3 dagen verbleven) kun je ook fantastisch snorkelen of duiken als je daarvan houdt
    Lombok is ook prachtig , maar ook heet. Verschillende wegen aldaar zijn nog olv. mijn vader aangelegd. Wel bijna 50 jaar geleden trouwens. Op Bali kan je ook met een scooter her en der gaan ! Je hebt in ieder geval geen id. nodig zoals ruim 50 jaar geleden.