Unieke cultuur en architectuur in Milaan

11 november 2017 - Milaan, Italië

Van de uitnodiging ‘La Scala vi aspetta’ maken wij graag gebruik. We leren er historisch perspectief, bijvoorbeeld over Giuseppe Verdi, die in 1832 aan het Conservatorium wil studeren, maar wordt afgewezen. Nu draagt datzelfde Conservatorium zijn naam. Niemand voorziet het succes dat hij in een lange carrière bereikt, na zijn start in Teatro alla Scala. Hij debuteert hier in 1839 met zijn eerste opera ‘Oberto, Conte di San Bonifacio’. Drie jaar later, een decade na de studie-afwijzing, laat hij als componist de wereld versteld staan met zijn ‘Nabucco’. Het genie toont zijn kunde - opnieuw - in La Scala.

Andere vooraanstaande figuren die we in het Scala tegenkomen, zijn de grote dirigent Arturo Toscanini en Giacomo Puccini, die Madame Butterfly schreef en diva Maria Callas in al haar schoonheid laat zien. Al met al is ons bezoek een unieke, persoonlijke ervaring, waar we aan de hand van een inspirerende gids volop van genieten. Helaas resteert ons geen tijd voor ‘De Wereld van Leonardo da Vinci’ in het hart van Milaan, de Piazza della Scala, een van de belangrijke andere culturele evenementen.

Op nadrukkelijke wens van Erna - groot fan van hem - verkiezen we het buitengewone festijn, gewijd aan Marc Chagall. De gloednieuwe ervaring in Museo della Permanente aan Via Filippo Turati 34 is een opwindende melting pot van spektakel, technologie, muziek en kunst. Voor het eerst in Italië, met Milan City Council als schutspatroon. Het wordt een reis door leven en loopbaan van Chagall. Alle aspecten die de universele thema’s van zijn werk vertolken, maken in bewegende beelden op scheidingswanden en muren geprojecteerd een krachtige, onuitwisbare indruk. Bijbel, fabels van La Fontaine, glas-in-lood, landschap, liefde, literatuur, mozaïeken, muziek, oorlog, alles trekt aan onze verwonderde ogen voorbij. Wij nemen zittend, staand en rondlopend alle tijd om ‘Chagall, sogno di una notte d’estate’ te bewonderen.

Op het gebied van bouwkunst in Milaan valt ons bij aankomst van verre de top van de elegante Unicredit-wolkenkrabber direct op. Aan de voet ligt het nieuwe Piazza Gae Aulenti, het hart van de nieuwe hoogbouwwijk Porta Nuova en Porta Garibaldi, met trendy winkels en restaurants. Porta Garibaldi stamt uit 1828. Vroeger ging men aan het einde van Corso Garibaldi via deze poort de stad in of uit. Kolossale standbeelden op de oude stadspoort verbeelden de rivieren Po, Ticino, Adda en Olona, die vlakbij Milaan stromen. Porta Nuova - letterlijk ‘nieuwe poort’ - is het nieuwe zakendistrict. De naam verwijst naar stadspoort Porta Nuova uit het begin van de 19-e eeuw, een opmerkelijk goed bewaard gebleven poort van zandsteen.

Na decennia van verval is dit gedeelte van Milaan in 2004 van start gegaan met prachtige staaltjes van moderne architectuur. Het 161 meter hoge Palazzo Lombardia, nieuw bestuurscentrum van de regio, is zo een. Daarnaast ‘groeien’ twee van veel groen voorziene flats, waar op balkons bomen en struiken staan, mede om de kwaliteit van de lucht te verbeteren. Een groenstrook met fietspaden omringt het geheel aan nieuwe, imposante gebouwen.

Geloof het of niet, Milaan krijgt een spiksplinternieuwe skyline!

1. Marijke:
    11 november 2017
    Meende dat ik ooit in Nice het niet te overtreffen op schoonheidsgebied Chagall Museum had bewonderd, maar de wervelende tentoonstelling in Milaan biedt toch wel de overtreffende trap van ontroerende kunst. Jullie foto's bewijzen het.
    En dan die alom groenvoorziening op hoge flatgebouwen...gaaf!