Verkenningstochten op Java en Bali (1)

2 augustus 2017 - Jakarta, Indonesië

Onze vulkanische vuurdoop naar Indonesië begint in Jakarta op Java. Hij brengt ons via Bandung en Jogjakarta naar Batu. Op buureiland Bali leggen wij aan in Kalibaru en Seminyak. Ons gaat onbekend terrein overkómen, dat ongetwijfeld bemind gaat óverkomen. Indrukken zullen imposánt zijn, met nadruk op de á!

Jakarta, gesticht op de plaats van voormalige peperhaven Sunda Kelapa aan de monding van de Ciliwung-rivier, is altijd een levendig handelscentrum geweest, dat vanuit de gehele archipel bezoekers trok. Huidig Jakarta is al lang geen peperhaven meer. De ‘Big Durian’ is een snel groeiende hoofdstad van de qua inwonertal vijfde natie ter wereld: een dichtbevolkte wereldstad met rond tien miljoen inwoners, dynamische economie en flitsende levensstijl.

Volgens sommigen is Jakarta een geweldige stad om te wonen, maar een waardeloze plaats om te bezoeken. Het is geen toeval dat er T-shirts te koop zijn met tekst ‘Ik ben twee dagen in Jakarta geweest en ik heb het overleefd’.

Na de dag van aankomst zijn wij een volledige dag ter plaatse, waarna we hier na twee nachten onze biezen naar Bandung pakken. Moeten we daar erg rouwig om zijn? Zullen we de oude haven kunnen bezichtigen, de oude VOC-kwartieren, de Chinese wijk en het Vrijheidsplein (Medan Merdeka)? In ons reisprogramma is in ieder geval een stadstour opgenomen.

Hoewel er al in de 15e eeuw op deze locatie een nederzetting was, is Bandung vooral een creatie uit de 19e en 20ste eeuw. Met de aanleg van de spoorlijn van Jakarta naar Bandung in 1884 kreeg deze stad economisch de wind in de zeilen. Vooral de handel in thee en koffie floreerde. Bandung stond bekend als de meest Europese stad van Zuidoost-Azië. Het grote aantal Europeanen heeft het stadsbeeld diepgaand beïnvloed. Van de koloniale charme en het groene karakter is nog maar weinig over. Met vier miljoen inwoners (inclusief de voorsteden) is Bandung een van de grootste en snelst groeiende steden van het land. Het is een levendige stad, ook al wordt het aanzien voornamelijk bepaald door betonnen kantoren en verkeerschaos. Er zijn problemen met afvalverwerking en wateroverlast. Maar niet alles is kommer en kwel, winkelcentra en uitgaansleven zorgen voor reuring.

Wij zijn verzekerd van bezoeken aan Pandu ereveld, Malabar theeplantage, Prambanan tempels, museum bij de Kraton, zilverwerkplaats van Kota Gede en een batikfabriekje. Daaraan kunnen we toevoegen een bezoek aan het Angklung muziekschooltje van Pak Ujo, waar Javaanse kinderen ons toezingen en op de angklung spelen, het traditionele bamboe-instrument.

Wat honderd procent zeker gaat plaatsvinden, is de ochtendexcursie naar de Bromo-vulkaan. We gaan uit van gunstig weer om een spectaculair uitstapje met onvergetelijk uitzicht op de vulkaan mee te maken. Warme kleding gaat mee, want het kan koud zijn. Per jeep dalen we af naar de voet van de krater om vervolgens te voet naar de kraterwand te gaan. Volgens onze informatie moeten we rekening houden met extra kosten als we onze camera meenemen. Dat kost een vermogen: ongeveer vijftigduizend roepies. Daar krijg ik toch een schorre keel van …

(wordt vervolgd)

1. Tineke:
    2 augustus 2017
    Hoi, Wat een koopje, 50.000 roepies........ Ik adviseer een rugzak om alle biljetten in mee te nemen......
    Spannend vooruitzicht, deze reis.
    Groetjes,
    Tineke
  2. Reggy:
    2 augustus 2017
    Altijd " tahwarren!" , afdingen. Voor de rest: laat het lekker over je komen...en geniet. Maybe.....once-in-a-lifetime
  3. Marijke:
    2 augustus 2017
    Jullie zullen Yogjakarta vast mooier ervaren dan Djakarta. Yogja...kunst, zilver en idd batik...Erna verkneutert zich natuurlijk hevig! Jij ook, neem ik aan. We did ik twice in our lifetime, maar ik zou best dat driemaal is scheepsrecht willen ondernemen.