Walkabout naar Noordelijk Territorium (3, slot)

9 februari 2019 - Katherine, Australië

Nitmiluk National Park is voor menigeen niet het eerste het beste nationale park van Australië. Toch moet het een van de mooiste parken in Northern Territory zijn, bekend vanwege de Katherine Gorge die erdoorheen loopt. Deze Gorge bestaat uit dertien gorges, kloven waar water doorheen stroomt. Totale lengte twaalf kilometer, iets te veel om per kano af te leggen. Ons programma houdt in dat wij door gorge 2 en 3 peddelen. Ik vermoed dat Erna het dan mooi genoeg vindt … ik niet minder.

De wanden in zo’n kloof zijn niet heel hoog. Het gebied is prachtig, zeer afgelegen, een mens kan zich - met z’n tweetjes - alleen op de wereld wanen. Per kano ronddobberen is uitermate avontuurlijk. Het gaat ons te ver om - met vergunning - meerdere dagen weg te blijven en ’s nachts te kamperen. Het is spannend genoeg. Je mag namelijk in de gorge zwemmen, tussen de krokodillen. Die toestemming is er omdat het ‘freshies’ zijn, zoetwaterkrokodillen die geen vlieg kwaad schijnen te doen. Toch maar even doorpeddelen …

Onze aansluitende outdoor-experience leidt naar een minder bekend deel van Nitmiluk: Edith Falls. Vergeleken met Niagara Falls (VS/Canada) en Iguazu Falls (Brazilië/Argentinië) een minstens zo mooie ervaring, al zijn deze watervallen stukken kleiner. Zij vallen echter in een prachtig meertje, waarin we heerlijk kunnen rondpoedelen. Aangename watertemperatuur en … geen kroks in de buurt. Het echte Australië-outback-gevoel. Een prachtig wandeltrack, steil omhoog, biedt uitzicht op verschillende watervallen en vuurrode rotsparijen. Riviertjes zijn via bruggetjes over te steken, hoewel we af en toe ook door eentje zullen moeten waden. Onbedorven gebied zonder toerisme. Yola! You only live alone! Dankzij onze vierwiel-overdrive!!

Batchelor is een stadje van vijfhonderd inwoners, honderd kilometer ten zuiden van Darwin. Een derde gedeelte van de bewoners is van oorsprong Aboriginal en Torres Strait Islander. Van hieruit maken wij uitstapjes naar Florence Falls, Wangi Falls en Buley Rockhole. Florence Falls, een spirituele plek, valt in een reeks cascades van 65 meter hoogte in een poel, gemarkeerd als ‘great for a refreshing swim’. We kunnen er via twee wandelroutes komen. De ‘Shady Creek Walk’ van een ruime kilometer is de kortste route, de ‘Florence Creek Walk’ ruim drie kilometer lang. Wangi Falls klettert van groter hoogte neer, namelijk 85 meter. Hier is de poel populair om te zwemmen, maar vaak gesloten en verboden terrein, vanwege de krokodillen in de buurt. Bij Buley Rockhole is een camping met koude douches, toilet en een stookplaats. We kunnen er met de auto komen, maar blijven daar niet kamperen, hoe mooi de natuur ook is.

Tot besluit van deze eerste etappe down under in ons noordelijk avontuur keren we terug naar Darwin. Van de 4WD nemen we op de luchthaven van Darwin afscheid. Met Qantas vliegen we naar Perth, de fraaie stad die we uit eerdere bezoeken een beetje kennen. Daar wachten Jan en Frank ons op, nieuwsgierig naar ons NT-bezoek. Frank zal ongetwijfeld meteen naar mijn conditie informeren. Ons wacht vrij snel immers de Cape-to-Cape Challenge.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    9 februari 2019
    Peddelen en walkabouten zullen je conditie op peil moeten houden, wat gegeven je lyrische beschrijvingen van die downunderwereld beslist geen straf zal zijn, hoogstens vermoeienis opleverend, maar dat hoort hè, bij conditieopbouw. Het wordt een bijzondere reis en dat wordt het!