Wildernis te paard, terugreis per bus (deel 14 Cape-to-Cape, slot)

24 januari 2019 - Limmen, Nederland

Vanuit Walpole via ‘Valley of the Giants’ eindigt de dagrit na 74.5 kilometer (46 miles) in Denmark, stadje aan de Denmark River en Wilson Inlet. Magistrale bomen, magnifieke bossen, meesterlijk vogelgezang, waaraan geen einde komt. Ongekend zijn de enorme bomen met uitholling in de stam, waar auto’s in geparkeerd kunnen worden of doorheen kunnen rijden. Wat kom ik nog meer tegen? Winkels met handgemaakte wolprodukten, een farm waar emoes en alpaca’s worden gehouden, die in de wol voorzien. Hoe dichter bij Denmark, des te meer handenarbeid in beeld komt. Het zijn vooral alternatievelingen die zich op ‘handcraft’ hebben toegelegd. Om in hun bestaan te voorzien en om een bijdrage aan de lokale economie leveren.

Het knusse Denmark oogt netjes en herbergt veel groene inlandse struiken en bloemen. Er zijn leuke winkels, van bakkers- tot boekenzaken, en een aantal restaurants. Ik zou er zelfs een door een gids begeleide tocht te paard door de wildernis kunnen maken.

Liever houd ik het bij de fiets en richt ik mij op het slot van mijn virtuele tocht. Die gaat van Denmark naar Albany via Torbay Inlet over 57.7 kilometer (36 miles). Zowel in Youngs Siding als in Elleker, beide stipjes op de landkaart, vind ik een general store om wat inkopen te doen. Dichtbij Albany kom ik enkele kleine fabrieken en lichte industrie tegen. Populaire toeristenspot is de look-out op de top van Mount Melville, met mooie panorama’s over stadje en oceaan.

In Albany ligt een replica van brik ‘The Amity’, zeilschip waarmee de Franse kapitein Lockyer in 1826 landde met 52 gevangenen en begeleidende soldaten aan boord. In de stad is veel te zien en te doen, van zwemmen aan Middleton Beach tot het bezoeken van historische gebouwen of diverse wijngaarden in de omgeving. Ook is de top van Mount Clarence via fantastische uitzichten zeer de moeite waard.

Mocht ik geen trek hebben om op de fiets naar Perth terug te keren, kan ik altijd de Westrail bus nemen. Dan moet ik er wel rekening mee houden dat per reguliere rit slechts twee fietsen meegenomen kunnen worden. Wie het eerst komt …