Winterse betovering door Andalusië (4)

19 augustus 2017 - Salobreña, Spanje

Vanuit Granada komen we op de tiende dag via de uitlopers van de Sierra Nevada na tachtig kilometer in Almuñécar terecht, waar ons hotel is. Een tussenstop in het dorpje Lanjarón, natuurlijke toegangspoort tot de Alpujarra Granadina, ligt voor de hand. Alpujarra is afgeleid van het Arabische ‘al-bucharrat’, dat weide betekent. Lanjarón staat bekend om zijn geneeskrachtige bronwater. Dit kuuroord, dat zijn glans heeft verloren, beleefde zijn hoogtepunt in de jaren ’30 van de vorige eeuw, toen beroemdheden als Bertrand Russell (Brits filosoof/schrijver), Virginia Woolf (Brits schrijfster/feministe) en Manuel de Falla (Spaans componist) de thermen bezochten.

De naam van kustplaats Almuñécar is afgeleid van het Arabische ‘Hins-al-Monacar’ vanwege de strategische ligging op een heuveltop.  Kustgebergte en warme winden uit Noord-Afrika beschermen de plaats tegen kou, waardoor het voor ons in de winter een aangename bestemming lijkt. Een van de mogelijkheden is een rondrit langs een deel van de Costa Tropical, waar door het subtropische klimaat gewassen worden verbouwd die uniek voor Europa zijn. Avocado’s, mango’s, kiwi’s, suikerriet, bij het minste zuchtje wind kunnen we onze neus achterna gaan.

Een prachtig dorp aan de kust is Salobreña, met zijn witte huisjes, waartegen de bougainville fel afsteekt, het mooiste dorp van de Costa Tropical. Het ligt tegen een heuvel met bovenop het ‘Alcazaba’, een majestueuze burcht die boven zee uittorent. In de bloeiperiode van de 14-e eeuw verbouwden Nasridische vorsten de Moorse vesting tot een luxueus paleis, dat tevens als koninklijke gevangenis fungeerde. Het complex - vesting, donjon, graanopslagplaatsen - is toegankelijk via een hoekpoort die naar de eerste verdedigingswal leidt.

De Amerikaanse auteur Washington Irving (1783-1859), bekend van zijn korte verhalen The Legend of Sleepy Hollow en Rip van Winkle, verhaalt over het legendarische kasteel van Salobreña. Hij vertelt hoe koning Mohammed IX van Granada zijn drie dochters - Zaida, Zoraida en Zorahaida - in het kasteel opsloot om hen te beschermen tegen de vloek die zijn astrologen hadden aangekondigd.

De prinsessen werden jarenlang in het kasteel vertroeteld, ver weg van alle wereldse gevaren. Op een dag besloot hun vader hen naar zijn paleis in het Alhambra te brengen. Uiteraard sloeg het noodlot toe: jonge moslims hoorden over drie christelijke meisjes van goeden huize die door de Moren in het Alhambra gevangen werden gehouden, en besloten een kansje te wagen. De meisjes werden verliefd en beraamden op een dag een plan om er met drie jongemannen vandoor te gaan. Het jongste meisje bedacht zich echter op het laatste moment en ging niet mee. De oudste twee trouwden met hun geliefden en leefden nog lang en gelukkig. Maar het jongste meisje bleef haar hele leven spijt houden dat zij niet met haar zusters mee was gegaan.

Voor we naar onze laatste bestemming Torremolinos doorreizen brengen we vast en zeker ook een bezoek aan de Iglesia de la Virgen del Rosario, al was het maar door de aansprekende fraaie naam. Mocht het zonnetje schijnen, rapen we vermoedelijk ook het pareltje onder aan het dorp Salobreña op: Playa del Peñón.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    19 augustus 2017
    Dat wordt een 'jarige' vakantietrip vol romantische highlights, waardoor jullie geheel betoverd kunnen raken tijdens de viaje. Een soort van viaje de novios?