Naar wolkenkrabber(s) in ‘Leeuwenstad’

30 november 2019 - Limmen, Nederland

Geen enkele Australische dollar meer over, tevens zonder Singaporese dollars, bevat onze thuisreis tot besluit een overblijvende tussenstop in een Aziatisch bolwerk. We waren eerder in Singapore, dat was slechts op die indrukwekkend grote luchthaven, waar je per trein van de ene naar de andere terminal gaat. Op ‘Changi Airport’ handelen meer dan honderd vliegmaatschappijen vluchten van en naar de kleine, dichtbevolkte tropische stadsstaat af. Tussen vele winkels en horeca een paar uurtjes doorbrengen maakt veel indruk. Geen 5,5 uur of langere stopovertijd, anders zouden we een gratis stadstour (met speciaal visum) door de culturele smeltkroes vast al hebben benut.

Hoewel wij met geweldige impressies van het mooie Australië waren besmet - Kakadu, Kaap tot Kaap, krokodillen, kangoeroes en kaketoes - keken we verwachtingsvol uit naar ons twee nachten durende verblijf tussen de verrassingen van de ‘Leeuwenstad’. Wat gaan we er zien? Gardens by the Bay, Chinatown, Marina Bay? Het Raffles Hotel?

Nadat Michael ons keurig op tijd op het vliegveld van Perth aflevert (“Thanx, mate”), arriveren we in het donker van de avond op ‘Changi’ te Singapore. De chauffeur die ons met zijn taxi naar het hotel - niet het Raffles - zal brengen, staat bij de exit klaar met ‘Samuel’ op zijn bordje. Ruim een half uur voortvarend vervoer tussen gloednieuwe auto’s en gigantische wolkenrabbers brengt ons tot voor de schuifdeuren van Furama Riverfront Hotel. Geen idee waar we nu in de stadsstaat Singapore uithangen, terwijl we wel stevige honger hebben. Geen probleem, wijst de hotel-info-map de weg. Op grote hoogte - 15e etage - bestellen we via roomservice telefonisch iets te eten en te drinken. Gevuld en voldaan zoeken we vermoeid ons bedje op. Morgen maar zien wat we doen.

Uit de Singapore City Map maken we op dat de benenwagen ons - doorwrochte wandelaars die wij zijn - naar het interessante gebied met bezienswaardigheden kan brengen. De wandeling loopt langs de Singapore River, die in bochten rechtstreeks naar het Marina Reservoir kronkelt. De enkele kilometers lange, gezellige promenade, voorzien van voetgangersbruggen over de rivier, herbergt legio cafés en restaurants, goed voor hapje en drankje op elk gewenst moment. Her en der ‘Happy Hours’ in de strijd om de klant, bij de ene concurrent op het ene uur, bij de andere op ander tijdstip, soms zelfs twee gelukkige uurtjes durend.

Tja, wat komt de wandelaar hier zoal tegen? Onvergetelijk is het chique café, waar ik - helaas achteraf - constateer dat ik twintig dollar voor een biertje moet betalen. Happy, not happy, al doende leert men (het drinken af). Maar à la, wij willen genieten van de fraaie gebouwen om ons heen. Het statige Raffles met zijn romantische sfeer van vroegere ontdekkingsreizigers en huidige hang naar luxe ligt een eindje van de rivier vandaan. Parliament House, Arts House en Asian Civilisation Museum bij de Cavanagh Bridge liggen aan het water, aan de voeten van Raffles’ standbeeld. Van hier hebben we mooi zicht op het aan overzijde opvallende Fullerton Hotel, front van het business district. Het gracieuze Fullerton was vroeger een postkantoor, nog altijd te zien aan de hoge plafonds en grote ramen. Hadden we hier onze kamer, was uitzicht op hoogte over Colonial District of Marina Bay spectaculair geweest.

Marina Bay, gebouwd op kunstmatig aangelegd land, nu een zoetwatermeer, biedt grandioos zicht op de contouren van de stad. Met name het financiële district ‘Shenton Way’ speelt in dit glanzende panorama de hoofdrol. De skyline vertoont de hoogste wolkenkrabbers van Singapore met One Raffles Place, UOB Plaza One en Republic Plaza. Bijzonder opvallend is het reusachtige bouwwerk boven op Marina Bay Sands Resort, architectonisch hoogstandje, een resort dat een vijfsterrenhotel, restaurants, nachtclubs, casino, theaters, Art Science Museum en winkelcentrum The Shoppes omvat. Op de 56-ste verdieping bevinden zich het observatieplatform, zwembad en bar.

Wij hebben uiteraard een ticket bij een van de kiosken aan de rivieroever gekocht om per boot - een ouderwetse parlevinker - in zo’n veertig minuten langs de kades en door Marina Bay te varen. Deze ‘Singapore River Cruise’ is een goede gelegenheid om even op het gemak uit te rusten. Ingesproken tekstbandje informeert ons over de highlights. De stuurman en zijn scheepsmaat bepalen de koers van het rondje tegen de klok in.

Natuurlijk maken wij ook de bijzondere wandelronde naar het bekroonde park ‘Gardens by the Bay’. Drie bijzondere, over honderd hectares wijdverspreide tuinen met meer dan een miljoen planten zijn een enorme trekpleister. Hier huist ’s werelds grootste indoor waterval. Fantastische groene torens van de Supertree Grove - twee enorme biodomes van zestien verdiepingen hoog - gloriëren majestueus. Iedere avond boeit de licht- en geluidshow ‘Garden Rhapsody’ hier vele toeschouwers. De wereldberoemde tuinen zijn gratis toegankelijk, voor kassen en Sky Walk moet entree worden betaald.

Naar onze mening kun je in Singapore wel een week doorbrengen, zo indrukwekkend is de stad, zo afwisselend de mogelijkheden. Wij hebben echter in totaal vier weken ‘down under’ achter de rug. Indrukwekkend, afwisselend, bovendien ook tamelijk vermoeiend. We vinden het altijd plezierig om naar huis terug te keren, hoezeer een langdurige reis door de lucht niet het prettigste onderdeel is. Vooral niet als je vlak voor middernacht (23.55 uur) de lucht in gaat, de nacht in de troposfeer moet doorbrengen (probeer maar eens in slaap te vallen), een half dozijn uurtjes in de tijd teruggaat en de volgende ochtend vroeg (7.30 uur) op een razenddruk Schiphol de voetjes op de begane grond mag plaatsen.

Gelukkig verloopt onze vliegreis voorspoedig, gelukkig zijn onze koffers meegekomen (dat is wel eens anders geweest). Ook hier meldt zich onze taxichauffeur, die een rondje moet manoeuvreren vanwege de spelregels bij het ophalen van passagiers. Er mag niet té lang worden opgewacht. Schiphol groeit alsmaar door, constateren wij. Groter dan de luchthaven van Darwin, ook groter dan die van Perth, lang niet zo enorm als Changi van metropool Singapore.

Ons wacht ongeveer een weekje nasleep van de jet lag, het zonnetje is helaas minder uitbundig, de opgedane impressies zijn echter om nooit te vergeten. Wat een geweldige reis was dit. En dan ook nog bekroond met een gekaapte fietsmedaille. Vet coole plak!

1. Marijke:
    30 november 2019
    Voor vermoeide Aussireizigers-met vetcoole plak!- hebben jullie behoorlijk je toeristische best gedaan in de stopover Singapore, een leeuw-cq leeuwinprestatie!