Naar het 'Hart van Portugal'

2 juli 2014 - Limmen, Nederland

Het is weer een luxe puzzel geweest, maar de knoop is opnieuw doorgehakt. Leek het eerst een abc'tje (Aruba, Bonaire, Curacao), verwend als we zijn, keerden wij op onze schreden terug. Naar dichterbij, naar l-m-n om het vervolg-alfabetisch te benaderen: Lissabon met nasleep. Nee, niet Lissabon met nachttrein, dat boek is al uit.

Ik hoor jullie zeggen: "Lissabon, niks mis mee". Helemaal eens. Aan de vooravond van Erna's zestigste (!) verjaardag vliegen we er heen, om op de feestelijke dag zelve 's avonds bij kaarslicht in Portugals hoofdstad te dineren. In de stad die als droombeeld vaak scherp afsteekt tegen een stralend blauwe hemel, een stad door de zon met goud verlicht. Als dat zonlicht in de nauwe straatjes van de Moorse wijk Alfama dimt, hopen we de fado te beluisteren, de meer dan gewone Portugese traditionele muziek. Liederen die de Tranen van de Taag teweegbrengen, zilte tranen die men saudade noemt.

We verblijven een handvol dagen in Lisboa, waar centrum en bezienswaardigheden te voet bereikbaar zijn.Van kasteel São Jorge en de oude stadswijken Alfama en Mouraria tot de benedenstad Baixa. In de avond verschuift het leven weer naar boven, naar Bairro Alto, waar eens adellijke paleizen stonden en nu een bruisend nachtleven met bars, tascas en goedkope eethuizen floreert. Een uurtje lopen naar het westen en we treffen aan de Taag het stadsdeel Belém, een route terug naar de tijd van de zeevaarders en ontdekkingsreizigers. Ook kunnen we met de metro naar het oosten van de hoofdstad railen, waar een nieuwe stadswijk is ontstaan, de nieuwe pracht Parque das Nacões.

Eenmaal gewend om beiden tot de categorie zestigers te behoren - Erna net, ik nog net - maken we er een wat uitgebreider reisje van. Het is de bedoeling om met een huurautootje (Fiatje 500, linnen uit-ons-dakje) naar de mooiste plekjes van het midden van Portugal te gaan. Dat wordt een blitse week met overnachtingen in pousada's, de accommodaties die meestal in een architectuurmonument zijn gevestigd. Veelal zijn de 'herbergen' op het platteland gevestigd en laten ze je een vleugje proeven van geschiedenis, landschap en cultuur van Portugal. Wat we gaan zien? Schitterende steden, kleine dorpjes, heuvels met wijnranken (niet alleen zien, ook horen, en proeven) en vele kloosters en kastelen. Voor de liefhebbers die op kaart of globe willen meereizen: van Lissabon naar Queluz, Évora (waar Erna graag heen wil, nog nooit geweest), Arraiolos, Crato, Viseu, Ourém, terug naar Queluz en Lissabon. Met tussentijds de mogelijkheid voor vele mooie bezoeken, waaronder aan het beroemde pelgrimsoord Fátima, de kustplaatsen Cascais en Estoril, en het prachtige Sintra met haar exotische paleizen en kastelen (waar Erna al eens op visite is geweest).

Na zo'n indrukwekkende trip door het 'Hart van Portugal' kun je al tevreden huiswaarts keren. Not us. Wij plakken er nog een handvol dagen Cascais aan vast. Om bij te komen, om uit te rusten, om te genieten, om ons Portugees bij te slijpen, om de laatste escudo's op te maken (ha ha, grapje), gewoon, om nog wat langer weg te blijven van het eventuele najaarsweer aan onze kust. Nog een dikke twee maanden geduld, voor ons, maar ook voor jullie lezers. Want in het najaar volgt een nauwkeurige reisbeschrijving met foto's op dit reisblog, dat ik in de plaats van de andere (reismee.nl) heb gerealiseerd. Die andere blog met reisverhalen ligt helaas al een aantal dagen plat. Dat is spijtig, maar deze geeft nieuwe, frisse moed. À sua saúde! Até a vista!

1. Marijke:
    2 juli 2014
    Gaat me dat even een Erna- jarig-gevoel geven! Mooier dan naar Lissabon gaan en vervolgens rondreizen kun je een verjaardag niet ervaren. Heb tig jaren geleden ook die mooie stad plus diverse andere Portugese steden bewonderd, samen met Cees en een bevriend echtpaar. Prachtland om in te vertoeven. Ook zonder jarig te zijn:)
    Eerst nog een paar maanden voorpret....
  2. Hans Samuel:
    4 juli 2014
    Dus ....... Portugal is ERDOOR. Geniet ERVAN: zowel ERVOOR, als ERIN, EROM en ERNA. Bij voorbaat, ook ik geniet ERMEE.
    Hopelijk weet het team van reismee de problemen bij hun datacentrum op te lossen: ik mis nu al mijn naslagwerk. Gelukkig hebben we nu al vast: reislogger.