Noord-Ierland betovert daadwerkelijk (deel 1)

19 juni 2018 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Ierland is een ster op het witte doek, het eiland heeft een filmische sfeer. Bij filmmakers is het al heel lang populair. De kliffen van Moher in county Clare vormen het decor van Harry Potter and the Half-Blood Prince, stranden van Wexford zijn prachtig in beeld in de film Brooklyn, Trim Castle vertolkt een hoofdrol in Braveheart. Een boottocht over de Atlantische golven naar Skellig Michael langs de kust van county Kerry voelt filmisch aan. Zet op dit eiland voet aan wal en het lijkt alsof je een filmset binnenwandelt. In een afgelegen kloosternederzetting leefde hier van zesde tot dertiende eeuw een gemeenschap van monniken. Niet als enige deel van Ierland beleeft het fantastische eilandje Skellig zijn filmdebuut in Star Wars. Ook de Wild Atlantic Way met Malin Head op het puntje van county Donegal, Loop Head in county Clare en Brow Head in county Cork werden uitverkoren.

Noord-Ierland is territorium van Game of Thrones, de Amerikaanse tv-serie, gebaseerd op de boeken uit de reeks Het Lied van IJs en Vuur van de Amerikaanse schrijver George R. R. Martin. Om de epische fantasy uit de middeleeuwen in groots drama te verbeelden, is gebruik gemaakt van behekste bossen, mysterieuze grotten en bovenaardse decors, in Noord-Ierland allemaal aanwezig.

Uniek in ons fotografisch weekje is de rit over de Causeway kustroute van Belfast naar Derry (Londonderry). Het geluk was met ons, in de vorm van uitermate zonnig zomerweer. Een grootse en fascinerende tocht per comfortabele huurauto deed de naam eer aan: Giant’s Causeway. Brekende Atlantische golven en omliggende heuvels scherpen de fantasie, die uit vele legendes van strijdende giganten bestaat. Een wonderbaarlijk honingraatlandschap van veertigduizend zeshoekige basaltblokken vertelt een geschiedenis die zestigmiljoen jaar in de tijd terug gaat naar tijden van intense vulkanische activiteit. Dat is andere historie dan die van de Hondsbossche zeewering, de 5,5 kilometer lange dijk nabij Petten in Noord-Holland, op de plaats waar een stormvloed in de middeleeuwen door de oorspronkelijke duinen is doorgebroken.

De Hondsbossche zeewering heeft wel een lange geschiedenis van stormschade en dijkherstel. Het dijklichaam ligt daar sinds 1880 en is sindsdien meerdere malen verhoogd en verbreed. Door het project ‘Kust op Kracht’ - zou een filmtitel kunnen zijn - kreeg het gebied een totale make-over. De zeewering veranderde van een metershoge verharde, tikkeltje saaie dijk met strekdammen in maagdelijk strand, gloednieuwe duinen met lagune en kleiner risico op overstromingen. De provincie Noord-Holland is daarmee een strand ter grootte van driehonderd voetbalvelden rijker. De nieuwe Hondsbossche en Pettemer zeewering, hemelsbreed 45 kilometer van Amsterdam, biedt nieuwe protectie tegen de Noordzee.

Hoeveel aantrekkingskracht voor toeristen ook, ik blijf toch meer onder de indruk van de kusten aan de Atlantische oceaan. Aan de Giant’s Causeway zie je het buitenlicht veranderen van intens groen en grijs naar zacht, warm oranje. Een prachtig schouwspel voor bijzondere foto’s. Het probleem op doorreis is dat je voor het mooiste licht bij voorkeur vroeg in de ochtend of laat in de middag ter plaatse moet zijn. Helaas …

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    19 juni 2018
    De Hondbossche afgezet tegen de Giant's Causeway, van kust dichtbij huis naar opwinderder kust---is het niet mooi om in de gelegenheid te zijn en om jezelf de gelegenheid te geven kusten (en héél veel andere bezienswaardigheden) te vergelijken?
    Nou en of het dat is! Betovering, je schrijft het al...
  2. Cor Kluijtmans:
    21 juni 2018
    Je beschrijft die Giant's Causeway en vergelijkt dan met de Hondsbossche Zeewering. Ik heb dat soort momenten ook als ik in het buitenland tegen meer dan indrukwekkende zaken aanloop. Ik vraag me dan wel eens af waarom toeristen in ons kikkerlandje vaak heel enthousiast zijn van wat ze zien. Misschien zien wij het schoons in eigen land niet meer.