(396) SAM69+: ‘Tenerife, tijdje terug’ (36)

16 januari 2016 - El Médano, Spanje

Zaterdag 16 januari 2016

Ik bestel een cerveza pequeña, maar bier van de tap is er niet. Mij wordt een flesje Heineken op miniformaat, 25 centiliter, voorgezet. Dat schiet niet op, doe mij dus nog maar zo’n botellín (flesje). De porties op onze borden zijn enorm, net als het geluidsvolumen van de discussiërende arbeiders, die in ploegendienst aanschuiven voor hun stevige warme hap.

In El Médano staat achter het hotel Médano een eerbetoon aan de Portugese ontdekkingsreiziger Magellañes. Een gebeeldhouwde Maya tuurt naar de ‘Rode Berg’ (montaña roja). Achter deze Rode Berg ligt trouwens vliegveld ‘Koningin Sofia’, dat we met onze tijdige aankomst een paar uurtjes geconcentreerd kunnen bestuderen.

Ons Avia-huurautootje plaatsen we keurig, zoals verzocht, in rij negen van de parkeerplaats. Geen schade opgelopen, de tank is bijna leeg, echte Hollanders nietwaar, en 950 kilometer op onze veertiendagenteller.

“Goed gedaan, jochie”, geeft Erna me een kus. Dat doet zij altijd (pas) als ik haar als privé chauffeur de mooiste plekjes van de wereld heb laten zien.

Broodje, biertje, betalen betalen

Dan begint het lange wachten op Aeropuerto Reina Sofía, uiteraard wél met een dubbeldikke bocadillo met rauwe ham en een lekker drankje (bier en fris), ongeacht de te vele euro’s die zulks kost.

We raken ruim van tevoren geëmbarkeerd en zitten - zonder het in de gaten te hebben - in de menigte die een uur eerder vanuit dezelfde slurf naar huis vliegt. Erna is weer de wakkerste van ons tweeën en ontdekt dat. Het is geen probleem, want we zijn toch veel te vroeg. Meteen ontdekken we dat onze terugvlucht intussen een andere slurf heeft toegewezen gekregen. MP0402 vertrekt conform schema om 20.45 uur naar Amsterdam, waar wij om 2.00 uur in de nacht op Schiphol landen.

Een gezellige Brabander naast ons weet de reistijd aardig in te korten met zijn vakantie-ervaringen uit heden en verleden. Hij is bovendien nieuwsgierig naar de onze, ook uit heden en verleden. Onze koffers vergen bij aankomst, hoewel we de laatst gearriveerde menigte in de rand van deze nacht zijn, een lange wachttijd. Gelukkig duikelen ze op de band te voorschijn. Nu de taxi zien te vinden.

Taxi Haulo moet zich aan de STA-balie, naast Délifrance, op Schiphol Plaza bevinden. Na enig speurwerk melden wij ons daar tussen andere taxigegadigden. Délifrance slaapt helaas, wij niet, hoewel we er al een tijdje tegen knokken. Na een klein uur meldt de Haulochaffeur zich en pikt ons tezamen met twee Castricumse dametjes voor de rit naar huis op. Wij zijn het eerste afzetproduct en voeren onze medepassagiers en chauffeur langs de krochten van het Heemskerkerduin naar Hoeve Zuid Endt, waar we onze oprit van driehonderd donkere meters wandelend met koffers en rugzak afleggen, om geen slapende oasebewoners te wekken.

Thuis, al zijn we het nog een beetje kwijt, weer thuis, vertrouwd. Het is bijna half vijf als Erna en ik weer in ons eigen bedje schuiven. Vooral voor Erna een glansrijke opluchting. Aan het evenement met Evenements Reizen is een goed einde gekomen.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    16 januari 2016
    Gisteren de Guaches, voor ons een soortement weerzien via jouw blog, vandaag de zo te lezen ietwat hobbelige terugreis. Terugvluchten en wat daarom heen hangt verlopen meestal via obstakels en lang wachten is daar één van. Exit TTT? Jullie kunnen er best TTT van gaan maken: Toekomstig Tijdje Tenerife. Teidje Tenerife als Toekomst, ergens in de Toekomstige Tijd?
  2. Marijke:
    16 januari 2016
    Heb daarnet een rappelementje als reactie verstuurd, kan die nu nergens teruglezen. Ik meldde dat de gisterenblog mij het digitale weerzien met de Guanchen bracht en dat de blog van vandaag waarschijnlijk het afscheid TTT beduidt? Maak er opnieuw TTT van, maar dan Toekomstig Tijdje Tenerife en laat dan die ene T, Teidje weer een mooie rol spelen! Sorry als dit een herhalingsreactie mocht zijn...
  3. Marijke:
    16 januari 2016
    P.S. Guaches zijn uiteraard Guanchen....