(464) SAM70+, over Real Meal Revolutie (5)

24 maart 2016 - Castricum, Nederland

Donderdag 24 maart 2016

Van amandelpasta tot zalmnoisette

Gewoon twee weken op m’n tanden bijten, draagt de ‘Real Meal Challenge’ mij op. Eenmaal van koolhydraten afgekickt, ga je je heel anders voelen. Ik moet wel even een knop omzetten, luidt een andere missive, een tosti met kaas is geen optie meer. In tegenstelling tot lang geleden - vooral in Frankrijk azend op ‘croque monsieur’ - eet ik nooit meer tosti. Bijna twee weken probeer ik mijn eetpatroon te veranderen, vol twijfels, vol gemengde gevoelens. Moet ik mij streng aan de regels houden? Wil ik dat?

Met banting krijg ik meer vet binnen dan ik normaal gewend was. Toch krijg ik er niet direct een vol gevoel van en lijken mijn maaltijden niet te machtig, wel meesterlijk. Met een omelettoppertje als begin van een bantingdag kan ik goed leven. Ik spring mijn bed uit en ren naar het fornuis voor de makkelijke manier om vet te verorberen: omelet met kaas. Daar mag ik ook van alles en nog wat aan toe voegen. Bijvoorbeeld gerookte forel en roomkaas, maar dat gaat me toch twee bruggen te ver. Twee eieren vind ik ook te veel, dus gebruik ik slechts één eitje, waaraan ik de ene keer cherrytomaatjes en ontbijtspek toevoeg, de andere keer brie en ham, liefst rauwe. Met de kaas wacht ik niet tot hij helemaal is gesmolten, want ik vind het juist heerlijk om dat in mijn mond te laten gebeuren.

Waar ik als lekkerbek hoteldebotel van ben, is een ‘smoothie’ met Griekse yoghurt, amandelen en aardbeien. Het is verreweg het snelste ontbijtrecept uit het boek. De smaken vullen elkaar volmaakt aan, amandelen en aardbeien vormen een perfecte combinatie. De textuur van de amandelpasta geeft een echt decadent mondgevoel. Lekker dat het is!

Voor het avondeten keer ik terug naar ‘alles wat uit zee komt’, mijn liefhebberij als lekkerbek. Voordeel van eten dat op zee wordt gevangen, is dat het vrijwel allemaal biologisch is. Je moet daarvoor natuurlijk wel boodschappen doen bij een betrouwbare vishandelaar, zodat je weet dat je krijgt waar je om vraagt. Nog een voordeel is dat de meeste recepten eenvoudig en snel klaar zijn. Negen van de tien keer heb je alleen maar zout en peper nodig om er een succes van te maken.

Voor een delicatesse als gegrilde zalm neem ik vanavond echte boter, waarin ik de vis met zijn velzijde naar beneden leg als de boter - na verhitting - gaat sissen. Na drie minuten keer ik de moten voorzichtig om en bak ze nogmaals drie minuten, tot de vis van binnen mooi rosé is. Helemaal doorbakken spreekt de zalm mij minder aan, maar dat is gewoon een kwestie van de baktijd aan beide zijden iets verlengen. Mijn banting kookboek raad me aan om naast wat zout en peper ook gebakken spinazie en kappertjesnoisette als begeleiders toe te voegen. ‘Noisette’ is de Franse term voor saus met roomboter, verhit tot een goudbruin kleurtje. In Frankrijk geldt dat als klassiek bij vis. Ook dit is lekkerder dan lekker!

1. Truus de Vries:
    24 maart 2016
    Succes met doorzetten. Ik ben ook bezig met gezonder eten. Ik heb thuis nu geen koekjes meer, maar wel heel donkere chocola, terwijl ik van melk- en witte chocola hield.
  2. Reggy:
    24 maart 2016
    Het klinkt wel allemaal njamnjamnjam