‘Shamba la bibi’, this is Tanzania

21 juli 2018 - Selous, Tanzania

Hoewel het een volkssprookje schijnt te zijn - bewijs bestaat niet - draagt game reserve ‘Selous’ de bijnaam, die de inheemse bevolking aan het reservaat heeft gegeven. Shamba la bibi oftewel ‘The field of the lady’. Naar verluidt zo genoemd door de Duitse keizer Wilhelm, die het gebied als verjaarscadeau aan zijn vrouw gaf.

Natuurlijk zijn de wereldberoemde natuurreservaten Serengeti, Masai Mara, Ngorongoro en Amboseli de grootste trekpleisters van Oost-Afrika. Waar ter wereld vind je immers een mooier gebied voor het houden van een safari? Onze droomreis naar Zanzibar en Tanzania brengt ons via een binnenlandse vlucht naar het minder bekende wildpark Selous Game Reserve. Dit park is het grootste reservaat van Afrika, ruim drie keer groter dan de Serengeti. In het binnenland van Zuid-Tanzania beslaat het ruim vijftigduizend vierkante kilometer, zo groot als Nederland en België samen.

In Selous leven meer van de typische savannedieren dan waar ook in Afrika. Olifanten, nijlpaarden, krokodillen, leeuwen, giraffes. We zijn ze in grote aantallen tegengekomen. De bedreigde neushoorn en de buffel lieten het afweten, hoewel we in een open jeep off-road konden rijden waar we wilden om dichtbij de dieren te komen. Door het ongerepte van pure natuur in Selous lopen geen asfaltwegen. Van onze chauffeur én van onze gids wordt dus wel wat verwacht. Met een glanzende grijns op hun gezicht en in contact met collegae-rondleiders elders speuren zij die natuur af en stellen zij elkaar van de stand van zaken op de hoogte.

Selous is zeer gevarieerd met dichte bebossing, rivieren met zandbanken, meren en open gebieden. Door het gebied stroomt de immense Rufiji-rivier. Er stromen trouwens meerdere rivieren, waar dieren gemakkelijk water en voedsel kunnen vinden en wij hen op ons gemak konden bekijken. Zebra’s krijgen bij ons een streepje voor, net als impala’s en gnoe’s, wrattenzwijnen wat minder. Waar wij komen is jagen verboden, waardoor de dieren weten en voelen dat ze veilig zijn. Voor zover de natuur dat toelaat, natuurlijk.

Selous, vernoemd naar Sir Frederick Selous, een beroemde Britse jager op groot wild, tevens natuurbeschermer, is een van de grootste fauna- en gamereserves ter wereld. Het ligt niet zo ver van de Indische Oceaan, waardoor het een vriendelijk, mild klimaat heeft, nooit te koud of te warm.

Vanwege de zeer diverse wilde en ongerepte natuur is Selous sinds 1982 door Unesco aangewezen als World Heritage Site. Binnen het reservaat is het bouwen van huizen of permanente bewoning door mensen niet toegestaan. Het Tanzaniaanse ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen en Toerisme houdt met zijn ‘Wildlife Divisie’ zorgvuldig toezicht op alles wat het reservaat inkomt of uitgaat. Stropen is er niet bij, ivoor verzamelen evenmin.

Wij zeggen altijd: “Je kunt niet alles zien!”. Neem neushoorn en luipaard. Ze zijn er wel, maar worden niet altijd gespot. Voor vogelliefhebbers is Selous een eldorado met meer dan 260 soorten. Tot de interessante onderdelen behoort de Rufijirivier, uitmondend in de Indische Oceaan. Wij voeren tussen de hippo’s naar een zandbank voor een wonderschone zonsondergang. Selous, een pracht van een reservaat!

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    21 juli 2018
    Betoverend Selousreservaat, zelf nog nooit geweest, wel in het Serengeti, wat ik al fantastisch vond. Shamba la bibi...wat vertel je er weer mooi over, alsof de lezer erbij is! Deze lezer waant zich weer middenin het natuurreservaat...