(132) SAM69+, over kreatief met kurkkleuren

27 april 2015 - Limmen, Nederland

Maandag 27 april 2015

Kroes ook in kurk

De Limmer Hortus Bulborum staat in volle bloei. Wie kleurrijke kreaties in zuid-Limmen wil bekijken, moet er snel bij zijn. Tulpen, narcissen en hyacinten volgen hun eigen bloeitijd, op hun mooist tussen half april en half mei. Ludieke Limmenaren zijn in juni op hun best. In het door ‘Limmen Ludiek’ in ‘Kurkenhof’ omgedoopte bloemendorp staat in de eerste week van deze maand iets anders dan de wereld van de bloembollen op stapel. In het dorpspark aan Vuurbaak/Middenweg verrijst pittoresk gepresenteerd een panorama aan portretten van bekende Nederlanders uit heden en verleden. Geen bloemenmozaïek, zoals Limmer traditie tijdens haar bloemenweek voorschrijft, maar in Hollandse ‘line up’. Een wereld-kurkenproject.

In de afgelopen jaren hebben heel veel mensen massaal kurken gespaard. De afsluiters van flessen met gegist druivensap vallen Limmen uit alle windstreken binnen. Van nabij uit Limmen zelf, Castricum, Heiloo en Alkmaar, van wat verder weg uit Den Haag, Rotterdam en Maastricht. Kurken ‘paspoorten’ dragen bovendien stempels uit Duitsland, Frankrijk, Portugal en Amerika. Allemaal verzameld om een mozaïek uit honderdduizenden gebruikte wijnkurken te realiseren. ‘Kurkendrukploegen’ drukken er met elkaar flink op los voor een afwisselende reis door de tijd, waar Nederlandse iconen uit de kunst, architectuur, royalty, sport, muziek, geschiedenis en politiek de revue zullen passeren. Natuurlijk ruimt het ludieke Limmen ook een plek in voor de oer-Hollandse tulp, voor de verbazingwekkende stroopwafel en voor de door velen nog steeds niet vergeten gulden. Zelfs de wethouder drukt tijdens een werkbezoek een kurkje weg. Zij kijkt met een schuin oog naar kurkendrukploeg ‘De Ranzige Bok’, terwijl die bezig is om Neelie Kroes in kurk te kneden.

Om de vijf jaar ontwaakt de Stichting Limmen Ludiek uit een winterslaap. Samen met vele honderden vrijwilligers wil de organisatie iets unieks ludieks creëren. Dit keer is dat het ambitieuze kurkenproject, dat met een gerust hart een ‘kurkentrekker van koninklijke klasse’ mag worden genoemd.

Tien jaar geleden construeert Limmen Ludiek een piramide van – schrik niet - 63.365 bierkratten. Vijf jaar geleden bereikt de stichting grote hoogte met een stevige LEGO-toren van 30,52 meter. Beide projecten hebben aan hun ambitieuze doelstelling beantwoord: een welverdiend plekje in het officiële Guinnessbook of Worldrecords.

Straks richt de doelstelling zich opnieuw op plaatsing in het Guinnessbook of Records. In juni 2015 moet het kurken mozaïek van ruim 178 vierkante meter een ‘episch panorama’, bestaande uit honderdduizenden kurken, verbeelden. Het ‘Panorama Mesdag’ aan de Zeestraat in Den Haag komt een geduchte concurrent in kurk tegen.

Wie belangstelling heeft, is welkom om begin juni te komen kijken. Nog altijd geldt: geen kurken weggooien, Stichting Limmen Ludiek kan ze gebruiken. Bovendien zijn onmisbare enthousiaste vrijwilligers, die een kunstig kurkje aan het unieke ludieke wereldrecord willen koppelen, ook nog bijzonder welkom. Zij maken de dagen ervoor, erna en tijdens de feestweek het evenement tot een succes. Laat Máxima in kurk van top tot teen stralen, aldus Limmen Ludiek op haar speciale website http://www.limmenludiek.nl.

Ik ben reuze benieuwd of ons Oranje-koningskoppel komt kijken. Of een flesje wijn ontkurkt.

1. Tineke:
    27 april 2015
    Ha Peter, Het blijft K(a)zig in jouw logjes. Na de Kaas, de Koe (en Koos - van Zomeren) zijn we bij de Kurk aangeland. Even dacht ik we gaan verder, want je was al bij de M(elk)...... Het streven naar een plaats in het Guinness Book of records is een mooi streven. Maar voor mij geen kurkmozaïek. Mij gaat het om de wijn, kurk of schroefdop, meestal allebei even lekker. En de kurken? Daar ga ikzelf mee aan de slag, bijvoorbeeld het Kreëren (nieuwe spelling i.vm. de K) van een Krans.
    Proost op Koningsdag (alweer die K, hoe is het mogelijk).
  2. Marijke:
    27 april 2015
    Zowel het knap kurks relaas van jou Peter, als de Kaa-kreatie van Tineke spreken kunstig knallend kostelijk kek aan! Ik ga me kleurrijk aangestoken de verdere Koningsdag op de K werpen, al keutelend en klessebessend, krankjorem toch?