(141) SAM69+, over Meiboom en zijn traditie

6 mei 2015 - Eckental, Duitsland

Woensdag 6 mei 2015

Bravour op betonbodem

In regio Eckental/Eschenau heerst op 30 april 2015 een vrolijke stemming. Op de avond van onze aankomst staat in het centrum een enorme witte feesttent. Toog, tap en toebehoren startklaar, uit de grote grill kringelt rook van brandende houtskool omhoog. Om zeven uur speelt ‘die Union’ de eerste noten om liefhebbers de meimaand binnen te laten dansen.

Lang geleden siert de eerste tevens laatste Meiboom het hart van Eckental. Het ritueel rondom het plaatsen van een Meiboom is in Landkreis Erlangen-Höchstadt, net als in geheel Frankenland, eigenlijk ongebruikelijk. Toch hebben de Eschenauer Burschen, vrijwilligersclub van jonge mannen, in 1980 het allereerste exemplaar neergezet. Deze oude Meiboom houdt het ruim tien jaar vol, weer en wind weerstaand. Tot het niet meer verantwoord is om de houten stam te laten staan.

Inwoners verzoeken de Burschenschaft met regelmaat om in de toekomst de traditie op de ‘Dag van de Arbeid’ – 1 mei - weer op te pakken. Opnieuw meer dan tien jaren, ‘boomloze' jaren, heeft het bestuur nodig om uiteindelijk te besluiten op vrijdag 1 mei 2015 het nieuwe stadssymbool op het kruispunt Klingenstrasse/Eschenauer Hauptstrasse te laten plaatsen. De gebeurtenis gaat uiteraard met een feestelijk programma gepaard. Burschenschaft Eschenau nodigt de gehele bevolking van harte uit om het Meiboomfeest groots te vieren.

Wij zijn op de ‘Dag van de Arbeid’ rond tien uur ter plekke, te midden van vele ouders met kinderen. Burschenschaft en Brandweer staan paraat voor hun ceremonie. De fanfare nadert, de rood witte boomstam van zo’n vijftien meter lengte wordt door twee paarden aangevoerd. Vele glunderende gezichten wachten geduldig op de officiële plaatsing, die door klanken van blaaskapel ‘Frankonia’ wordt begeleid. Het straatfeest ondergaat officiële toespraken van burgemeester Ilse Dölle en organiserend bestuursvoorzitter Christan Weickmann. Al met al neemt het hele proces geruime tijd in beslag. Gilde- en vakwapens moeten dan nog aan de boom worden gehangen. Wij wonen dat vakwerk, met behulp van uitschuifbare brandweerladder uitgevoerd, niet bij. Wij gaan in de omgeving aan de wandel, verleid door prima wandelweer.

Als we ’s middags na onze wandeling terugkeren om de Meiboom in volle glorie te bewonderen, zijn alle wapens van gilden, gemeente en Landkreis aangebracht. De boom straalt stevig en stoer, opnieuw voor een tijdsbestek van tien jaar of langer. Waar één ‘Dag van de Arbeid’ al niet goed voor is. Achter de schermen zijn overigens in voorgaande maanden veel meer arbeidsdagen verbruikt. De stam van de boom is medio december 2014 al uit de omgeving gehaald om hem te ontschorsen en op speciale wijze in landskringkleuren te schilderen en van laklaag te voorzien. Bovendien zijn metalen ‘takken’ geïmplanteerd, waaraan de circa twintig wapens nu hangen.

Naast wapens van Landkreis en Brandweer zien we ook die van sponsoren aangebracht. De ‘Dag van de Arbeid’ wordt opnieuw met een feestavond besloten. Vanaf 19.00 uur spelen de ‘Coconuts’ de sterren aan de hemel, waarin ook gilden van smeden, kleermakers, timmerlieden, slagers, bakkers en andere vakbroeders met hun wapenschilden voor jaren en jaren stralen.

1. Marijke:
    6 mei 2015
    Tradities in ere houden heeft wel iets! Was het niet zo dat in NL een meiboom met linten werd versierd, waaromheen dan gedanst werd door het jonge [vrouwlijke] volkje, dat de linten daarbij vasthield? Of ging dat dan om een andere traditie en had het niks te maken met de Dag van de Arbeid? Wacht, misschien heb ik het over 5 mei???