(158) SAM69+, over non-stop naar Lanzarote

23 mei 2015 - Arrecife, Spanje

Zaterdag 23 mei 2015

Voucher voor vertraging

Van Schiphol naar Arrecife op het Canarische eiland Lanzarote is in vogelvlucht 3.009 kilometer. Onze reis belooft een tussenstop op Fuerteventura, wat onderweg oponthoud van een uur oplevert. Op onze op de weg van de vooruitgang voortgaande nationale luchthaven zorgen wij als gebruikelijk om ruimschoots op tijd ‘acte de présence’ te geven. Onzinnige, maar gevoelsmatig plezierige gewoonte. Sinds wij met de onvolprezen diensten van het punctuele Tinker Travel taxiën, zijn we helemaal vroegtijdig paraat om de lucht in te gaan. Daar kan de betrouwbaarheid van ons NS-spoorsysteem - rijdt-ie wel, rijdt-ie niet? - nog een puntje aan zuigen.

Opstijgen staat op 15.40 uur gepland. Via gate D73 staat de meute zonzoekers nerveus te trillen. Dan arriveert het verzoek om naar gate D77 te ijlen. De eersten zijn laatsten en omgekeerd, de toegangsdeur blijft gesloten. De looptrap loopt vol, de roltrap rolt over. Nadere informatie ontbreekt, geen enkele garantie voor de toekomst. Verwarring op zowat iedere tronie, of het nu de zonnewijzer van Fuerteventura of die van Lanzarote betreft. Twee hostesses aan de balie weten evenmin het fijne neusje van de trip. De ene meldt dit, de andere dat. Om het lange verhaal kort te maken: de twee gremia worden gesplitst, technische perikelen blijken naderhand de grondslag.

Fuerteventuriers vertrekken om 17.00 uur van gate D77. Onze groepskeet met Lanzarotianen mag zich rond 18.00 uur op de oude stek D73 vervoegen, na eerst een voucher voor een hapje en een drankje op transferplek T3 te hebben opgevraagd. De afstand tot die overstapplaats en het voor de zoveelste keer vandaag in de rij aansluiten vergt energieverbruik, dat de transfervoucherwaarde per persoon te boven gaat. Toch smaakt de aangeboden hap en slok naar keuze boven verwachting, beter dan het vooruitzicht van een kleffe hap boven de wolken.

We vertrekken inderdaad rond 18.00 uur, voorzien van de boodschap dat onze tussenstop is ‘ge-delete’. Dat scheelt twee slokken op een borrel, want nu komen we toch ongeveer op de geplande aankomsttijd aan. Bovendien, buitensporig plezierig, is de nieuwe Dreamliner van Arkefly slechts voor de helft gevuld. Languit gestrekt liggen op lege stoelen dient zich als buitenkans aan, diverse vermoeiden maken ervan gebruik. Hoe aangenaam wil je vliegen. Liever een filmpje kijken kan ook. Eerst wel even de vijf minuten durende ‘lichtshow’ bewonderen. Als een regenboog kleurt de romp vanuit het ingezette donker - lezen even niet toegestaan - zich naar een spectrum van allerlei kleurengradaties. Sommigen vinden het spectaculair, wij worden van de kitsch - “Ze bedenken wat aan flauwekul” - niet warm of koud, niet rood, niet blauw.

De managing director van Arkefly heeft nog nooit zoveel positieve opmerkingen ontvangen over zijn airline als het afgelopen jaar. “Dat danken wij vooral aan onze Dreamliner”. Het moge zo zijn, de man zal er goed aan doen zijn invloed aan te wenden om de informatiestroom naar zijn reizigers bij vertragingen door welke oorzaak ook te verbeteren. Droom van elke reiziger, die op voorhand niet goed weet waaraan hij toe is.

1. Marijke:
    24 mei 2015
    Dat een Dreamliner de ergernis van onverklaarde vertraging niet opheft is maar al te begrijpelijk, ook al kleuren de Dreamlineraampjes nog zo kleurrijk. Hopelijk zijn ergernissen finaal opgelost nu Lanzarote zich aan jullie openbaart, liefst in onvergetelijke kleurpracht. Relax ze!
  2. Nettie:
    24 mei 2015
    Wat een pret altijd dat vliegen en vooral wachten op ons nationale vlieghaven maar gelukkig zijn jullie nu vast aan het genieten en alle vervelende bijkomstigheden alweer vergeten!!
    Lieve groeten
    Nettie