(160) SAM69+, over de promenade van Playa Limones

25 mei 2015 - Playa Blanca, Spanje

Maandag 25 mei 2015

Black is beautiful

Op de Islas Afortunadas zitten wij tien keer dichter bij Afrika dan bij het moederland Spanje. Gelukzalig zijn de dertien Canarische eilanden vanwege ligging en gunstige klimaat. De twee oudste - Lanzarote en Fuerteventura - zijn door de tand des tijds tot heuvellandschappen afgesleten. Vulkanisch, maar geen berg als de Teide (Tenerife) van 3.700 meter hoog. Lanzarote is de overwinning van de mens op een vijandige omgeving van meer dan driehonderd vulkanen. Hier geldt adagium ‘Zwart is mooi!’ .

Het oude vissersdorpje Playa Blanca ligt circa veertig kilometer ten zuiden van de hoofdstad Arrecife. Klimatologisch gezien een perfecte bestemming, want het ligt op de beste plaats van het eiland. De minste regenval en de meeste zonne-uren van Lanzarote. Langs de gehele kustlijn strekt zich een mooie wandelboulevard uit, die om wandelaars smeekt. Hij loopt in zuidwestelijke richting langs Playa Limones, waar wij ons ophouden en nog een uurtje verder slenteren tot aan de vuurtoren.

Vanuit Limones naar Playa Blanca kijken we onze ogen uit naar de hoeveelheid bars, restaurants, boetieks en souvenirwinkels. Vooral bij de haven en in het centrum van de stad. We staan ook versteld van de vormgeving van de mensheid die zijn vakantie hier komt vieren. Alle maten vertonen zich door dik en dun in diverse talen, de variatie aan tattoos is ook hier toenemend en schier eindeloos. Zeer bijzonder is de exotische Zweed, die vrolijk met een aangelijnde wolf flaneert.

Midden in Playa Blanca is de aanlegsteiger voor de veerboot naar zustereiland Fuerteventura. Binnenkomen of vertrekken van dat gevaarte levert een prachtig schouwspel op. Ook leidt de boulevard naar een nieuwe haven ‘Marina Rubicon’, waar luxueuze plezierjachten liggen aangemeerd. Nog verder naar het oosten bevinden zich de stranden Playa de los Coloradas en Playa Mujeres, ook wel de Papagayo-stranden genoemd. Dit natuurgebied bestaat uit een reeks kleine baaitjes vol kristalhelder water, waarlangs stranden met wit en goudkleurig zand liggen.

Ons bungalowpark ‘Playa Limones’  beschikt over 76 onderkomens met bij de entree receptie, ‘bibliotheek’- en internet-lounge, restaurant en bar. Het zwembad bestaat uit drie gedeelten, omgeven door een terras van drieduizend vierkante meter. Playa Limones heeft vijftienduizend vierkante meter kleurrijke en geschakeerde begroeiing. Het ligt slechts honderd meter van een heerlijk strand, waarvoor je wel de weg moet oversteken. Dat doen wij dagelijks met regelmaat, het houdt ons in beweging. Bovendien vinden wij het fantastisch om na een ruime wandeling over de promenadeboulevard van de weldadige rust rond onze bungalow 44 te genieten.

Hier kunnen wij met een gerust geweten ons lijf te rusten leggen. Witte huisjes in de stijl van de traditionele architectuur. Alleen begane grond, geen enkele hoogbouw te bekennen. Op geëigende afstand van het strand gelegen, waar vijftig meter als voorschrift geldt. “De kust is van ons allemaal”, luidt de opvatting van de plaatselijke bevolking. Gelijk heeft zij, wij genieten ruimschoots mee. Nu nog de cd ‘Sombra del Nublo’ van de Spaanse tenor Alfredo Kraus en het mannenkoor ‘Los Sabandenos’ op de kop zien te tikken.

1. Nettie:
    26 mei 2015
    Prachtig om te lezen weer dit, geniet lekker verder!!!
    Ik mag weer werken :-)!!